Tovább pimpelik a honvédség helikoptereit

orosz helikopter

Mint az ismert, a Magyar Honvédség tulajdonában álló, szovjet/orosz eredetű Mi-17-es helikopterek nagyjavításáról Putyin 2015-ös látogatását követően döntött a kormány, méghozzá egy nyílt közbeszerzési eljárás keretei között. A beszerzést az orosz AO Vertoljoti Rossziji nyerte el, ahova 2016 augusztusában ki is szállították a nagyjavításra kiválasztott forgószárnyasokat.

A cégnek 2017 decemberéig kell elvégeznie a feladatokat a 12,6 millió eurós ajánlatának keretei között. Az LHSN információi szerint a kiválasztás esetleg azért lehet problémás, mert állítólag a nyertes cég – a szerződéskötés pillanatában – még nem rendelkezett az orosz állam engedélyével, ami alapján elvégezhetné a nagyjavítást. Mindenesetre, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, tavaly úgy nyilatkozott, hogy egyébként négy darab jelentkezés érkezett a közbeszerzési eljárásban való részvételre, amelyekből azonban csak az AO Vertoljoti Rossziji ajánlata volt érvényes.

Csalódás lehetett, hogy a közbeszerzés – a kiírás szerint – potenciálisan öt darab Mi-17 típusú helikopter ipari nagyjavításáról szólt volna, azonban ez a szám végül négyre csökkent. Az ötödik gép gazdaságossági szempontokat figyelembe véve került ki a tervezett megrendelésből. Ezzel együtt, a mai napig nincs hír a helikopterflotta bővítéséről és újabb helikoptertípus rendszeresítéséről sem, amit a kormány évek óta halogat különböző okokra hivatkozva.

Mindez azért is lehet probléma, mert az esetleges tender és a hadrendbe állítás időtartamáig is biztosítani kell majd az alapvető feladatok ellátását. Természetesen az ipari nagyjavítás kapcsán egyből megindultak a találgatások, hogy vajon az üzemeltethetőség meghosszabbításán kívül, érdemi fejlesztés is történik-e esetleg a hazai Mi-8/Mi-17 helikoptereken. Egy, a napokban megjelent közbeszerzés kiírása szerint a szovjet forgószárnyasokhoz 7 (+3) készlet VOR/ILS/DME rendszert szerez be a Magyar Honvédség.

Ezek a rendszerek mindenképp szükségesek és növelik majd a repülőeszközök navigációs pontosságát és a feladatellátás biztonságát is. Úgy tűnik azonban, hogy a VOR/ILS/DME rendszer kiépítése sem fért bele az orosz nagyjavítás négymilliárdjába. Jelentkezők persze biztosan akadnak majd erre a feladatra is. Szerencsére ezt a fejlesztést számos cég el tudja látni, nemrég például Ruanda örülhetett a többek között ilyen rendszerrel is megtámogatott Mi-17-es helikoptereinek.

A magyar helikopterek persze ruandai szintű képességeket nem valószínű hogy megkapnának, de a honvédelmi költségvetés keretei között aligha lehet minden igényt kielégíteni. Már csak azért sem, mert például a navigációs rendszerre vonatkozó tenderrel egy időben beszerzésre kerül a BTR-80A páncélozott szállító harcjárművek 2A72 típusú gépágyújához jóval több, mint félmilliárd forintnyi (igaz három évre lebontva) lőtéri lőszer is, ami sokak számára azért lehet meglepő, mert úgy gondolták esetleg, hogy lőszer legalább van még a szovjet gyökerű haditechnikához. A közbeszerzés másik olvasata, hogy 2019-is aligha számíthat nagyobb tenderre páncélozott szállító harcjármű kategóriában a Magyar Honvédség.

Ha tetszett, ne maradj le a következőről: