Honvédelem és nemzetbiztonság

Super Tucano

Super Tucano

A magyar sajtót a Blikk cikke nyomán bejárta a hír, hogy Magyarország Super Tucano repülőgépek megvásárlásáról is tárgyalt a brazil Embraer céggel, amellyel a KC-390 megvásárlása miatt már üzleti kapcsolatban van. A hír eredete a Blog Before Flight blog, amely helyi forrásokra hivatkozik.

Sokak számára (nekem is) igazi meglepetéstípus lenne, nem is akarok ezzel kapcsolatban semmilyen találgatásba bocsátkozni, de az nagyjából még nekem is körvonalazódik, hogy ha egy ilyen gép bevetésére lenne szükség Magyarország területén, az egy rendkívül rossz helyzetet jelentene.

Természetesen semmilyen fegyver bevetése nem örvendetes, de egy kifejezetten COIN műveletekre specializált típus (elismerve persze, hogy vélhetően pusztán kiképző gépként is tökéletesen megállja a helyét) esetleges beszerzése Magyarországra, talán hagyna némi kérdőjelet maga után, főleg a körvonalazódó Zlin-L-39NG páros mellett.

Nem úgy Afrikában, ahol az Embraer elképesztő nagyot futott a Super Tucano-val az utóbbi években, és lényegében egy óriási, összefüggő területre be tudta tenni a lábát, hiszen leszerződött Angola, Burkina Faso, Ghána, Mauritánia, Nigéria (igaz, épphogy nem szomszédos, de „Ki gépen szál fölébe…”), Szenegál, Mali haderejével is. Utóbbi területén éles bevetéseket is repülnek, volt már sajnálatos gépvesztés is ebből, de még Mauritániából is átjárnak oda terroristákra lövöldözni, ha szükséges.

A mauritániai Tucano-k a franciák szerint is komoly szerepet játszottak a terroristacsoportok (AQIM) elleni harcban. De egy COIN repülőgépnek nyilván ez az igazi környezete, ezért is furcsa, a semmiből jött, magyar vonatkozású szivárogtatás. Annyiban viszont mégsem meglepő, hogy az Embraerben nemrég információbiztonsági problémák merültek fel, épp a Tucano projekttel kapcsolatban.

A céget ugyanis 2020. november 25-én kibertámadás érte, állítólag egy zsarolóvírus segítségével (RansomExx). A cég vélhetően nem volt hajlandó fizetni a zsarolóknak, mert nem sokkal később, a darkneten egyes hírek szerint terjedni kezdett néhány mappa, és például az egyikben egy pdf volt megtalálható, az Embraer nigériai Tucano projektjéről.

Embraer

Forrás: ZDnet

Ha már Nigéria, érdekesség, hogy épp mostanában állapodott meg a magyar Magnus Aircrafttal polgári és megfigyelő légcsavaros repülőgépek beszállításáról, valamint nigériai pilóták magyarországi kiképzéséről. Ezzel összefüggésben Déri Endre nigériai tiszteletbeli konzul a 24.hu-nak elmondta, hogy a Magnus Aircrafttal kötött megállapodás csak az első lépése a nigériai légierővel kezdődő magyar együttműködésben.

„Szadik Abubakar tábornagy márciusban Magyarországra látogat, hogy tárgyalásokat folytasson a pilóták magyarországi kiképzéséről, valamint a nigériai állományában változatlanul működő MIG vadászgépek és MI harci helikopterek felülvizsgálatáról (Mi-17/24 üzemeltetők).”

Nemrég jelent meg az a hír, hogy „annak ellenére, hogy tervezetten még 4-5 évig repülhetnek a Mi-17 és Mi-24 helikopterek (Magyarországon), sőt a legrégebben érkezett Mi-8-as helikopterek is 2022-ig alkalmasak lehetnek a hadműveleti feladatok végrehajtására, a légierő szakemberei felkészültek a hadrendből történő kivonásra.”

Ésszerű lépésnek tűnne az egyébként még nagyjavítható, vagy alkatrészként felhasználható helikopterek értékesítése, hogy legalább ne jussanak a MiG-29-esek sorsára, de a katonai szakblogok teljesen más jövőt jósolnak nekik. Végezetül hangsúlyozni szeretném, hogy az Embraer a legjobb tudomásom szerint végül soha nem részletezte, hogy pontosan milyen támadást szenvedett el a vállalat, és mely üzleti érdekei sérültek ezáltal.

Borítókép: wikimedia.org

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

Ajánlott tartalom