Sárga dosszié III. – Nem cserélünk műtrágyát MiG-29-esekre. Búzát talán.

búzáért mig

Az vitathataltan, hogy a haditechnikai eszközbeszerzések a legösszetettebb eljárások közé sorolhatók. Nemcsak a vonatkozó jogszabályok sokasága és a kivételesen alkalmazható eljárások miatt, hanem azért is, mert ritkán találkoznak a külpolitikai, a pénzügyi és a honvédelmi érdekek, illetve szándékok. Sokak számára például felfoghatlatlanul szűklátókörű volt az orosz államadósság jelentős részének elengedése, MiG-29-esekért cserébe.

Mások szerint az adott körülmények között, tekintettel a realitásokra és a fenyegető délszláv háború közelségére mindez  nagyon is szükséges volt. Arra viszont talán kevesebben emlékeznek, hogy a 90-es évek végén, egy Népszabadság cikk szerint, katonadiplomáciai vonalon, komolyan felmerült annak a lehetősége, hogy Magyarország további MiG-29-eseket rendszeresítsen. Talán valamikor, a Lockheed Martin-botrány környékén, ha még emlékszik rá valaki.

Sajnos nincs meg a cikk dátuma, de az írásban említett Igor Szergejev 1997 és 2001 között volt orosz védelmi miniszter. Összességében én 1999-re tenném a cikk születését, közvetlenül Magyarország NATO csatlakozása elé, mivel az “Orosz Föderáció Fegyveres erőinek átszervezése és új szervezeti struktúrájának kialakításával kapcsolatos elsődleges feladatok” elnevezésű, Borisz Jelcin által szignált rendeletet alapján 1999. január 1-jéig kellett az orosz légierő és a légvédelmi erők csapatait egységes haderőnemi szervezetben egyesíteni.

Szóval ilyen környezetben merült fel “külkereskedői körökben”, hogy lehetne-e esetleg valamire még több MiG-29-est cserélni. Az orosz Kommerszant Daily korabeli cikke szerint például műtrágyára. Mindezt a Népszabadság  az idézett cikkében nyilvánvaló tévedésnek nevezte, hiszen “műtrágyából Magyarországban hiány van”.

Az egész cikk hangulata 60-as, 70-es évekbeli külkereskedőket, mechanizmusokat és gondolkodásmódot idézi, mindez azonban hazánk NATO csatlakozásának időszakában történt. Ha a cikk nem 1999. április 1-én jelent meg, akkor álljon itt emlékül, hogy volt idő, amikor majdnem cseréltünk búzát MiG-29-esekre. Sőt, talán még műtrágyát is adtunk volna értük.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: