Külföld

Oron

IAF

A napokban átvette legújabb hírszerző/felderítő repülőgépét, az Oront az izraeli légierő. A hírről egész sok beszámoló született, ami nem meglepő, mert ha a képességei valóban elérik a sajtóban megjelent információkat, akkor az valóban „game changing” képességet jelent az egész izraeli hadsereg számára.

Ok nincs kételkedni abban, hogy az új repülőgép képes valós időben az egész térség megfigyelésére, egyidejűleg több ezer földicél felderítésére, mesterséges intelligencia által támogatott célpont megjelölésre, ötvözve egyben az üzemeltető 122. század korábbi két típusának (“Shavit” (Gulfstream G500) és “Eitam” (Gulfstream G550))  valamennyi képességét.

A The Aviationist szaklap szerint egyébként az utóbbira ütött inkább, és 8-9 órás repülési ideje alatt bőven van lehetősége akár Irak, Irán és Jemen megfigyelésére is. Az alkalmazott elektronika izraeli, és vélhetően mindennel is integrált. Ennek megfelelően, ha másfél-két év múlva teljes egészében hadrendbe áll, egyszerre szolgálja majd a szárazföldi, a légi és a tengeri hadviselést.

Felmerült bennem azért néhány gondolat az Oronnal kapcsolatban, mert egyfelől egész folyamat annyira jellemző az IDF-re. Míg a franciák és a németek (nyilván az USA látszólag szinte korlátlan erőforrásai más kategóriát jelentenek) az EPICURE, ARCHANGE, PEGASUS programokat évek óta tervezgetik (illetve talán: áttervezgetik, halogatják), néha kommunikálgatnak róla, addig Izrael egyik napról a másikra csak úgy bejelenti, hogy akkor megérkezett az első Oron, ami mindent is tud, sőt azt is, amit elképzelni is nehéz.

Második gondolat az „elsőség”, mondom ezt azért mert míg a The Times of Israel szerint a rendszeresíteni kívánt darabszám minősített információ (bár a legtöbb híradás többesszámot használ), addig a magyar nyelvű izraelinfo.com simán leközölte, hogy hármat szeretnének, ha a büdzsé engedi (persze az egyszerű fejszámolás is 3 gépnél adja ki a 7/24-et, feltéve ha az Eitam/Shavit néha besegít).

A harmadik a magyar „SIGINT” Falcon 7x esete lenne. Ugyanis, bár idén is megjelent a honvédelmi szervezetek aktuális feladatait összesítő utasítás, de abban nem nagyon van nyoma a Falcon 7x SIGINT/C4ISR fejlesztésének. Márpedig ez korábban többször is felmerült spekulációként.

És bár történt egy kihelyezett honvédelmi és rendészeti bizottsági ülés, ahol valamit biztosan meg lehetett mutatni az érdeklődő bizottsági tagoknak, azt mégsem tartom valószínűnek, hogy akkoriban komolyabb elektronika lett volna a magyar Falcon 7x fedélzetén.

Hiszen – bár nem vagyok a téma szakértője – de akár az Oront látva, akár a repülő pingpongasztalra (Mi-8PP), mint két végletre gondolva egyértelmű: komolyabb burkolati átalakítás, de legalább extra antennák nélkül aligha építhető ki ilyen rendszer.

Hogy mi lett a sorsa a programnak, egyáltalán: mi volt az elérni kívánt pontos képesség azt persze nem lehet tudni, így az sem kizárt, hogy a kiépítés megtörtént, vagy az később fog megtörténni (lásd: hordozóplatform), vagy egyszerűen lezárásra került a program valamilyen oknál fogva. Mindenesetre az izraeli, német kanadai radarrendszer beszerzése kapcsán adná magát a lehetőség, hogy ha valamilyen rendszer kiépítésre került, akkor az is integrálásra kerüljön.

Borítókép: wikimedia.org

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

Ajánlott tartalom

Továbbiak:Külföld