Nyomon követhetők a világ összes kikötőjéből kitiltott hajók

hajók

Mint arról az index.hu beszámolt, a világ egyetlen kikötőjében sem köthet ki négy teherhajó, mert a gyanú szerint megsértették az Észak-Koreával szemben bevezetett ENSZ-szankciókat. Erről Hugh Griffiths, a szankciók betartását felügyelő szakértői bizottság koordinátora tájékoztatta a nyilvánosságot.

A négy hajó nevét hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, de egy név nélkül nyilatkozó forrásra hivatkozva a sajtó megírta, hogy a Comore-szigeteki zászló alatt hajózó Petrel 8, a Szent Kitts és Nevis lobogójával jelzett Hao Fan 6 és az észak-koreai zászló alatt hajózó Tong San 2 és a Jie Shun nevű hajókról van szó.

Szerencsére a repülőgépek helyzetét nyomon követő Flightradar24.com szolgáltatásához hasonlatosan, a teherszállító hajók helyzete és útvonala is nyomon követhető nyilvános adatbázisok segítségével. Ezek természetesen nem közhiteles információk, de azok hiányában érdekes információkkal szolgálhatnak.

A Petrel 8 a marinetraffic.com adatai szerint 2017.10.08-án hagyta el a kínai Yantai Anch kikötőjét. Hivatalos úti célja azonban nem Észak-Korea, hanem a dél-koreai Donghae kikötő. Az utolsó pozíciója szerint még mindig a kínai kikötő közelében van és a sebessége alapján egy helyben vesztegel a kifutása óta.

A Hao Fan 6 az orosz Vlagyivosztok kikötőjéből indult 2017.09.14-én, és a japán Abashiri kikötője felé tart, ahova 2017.10.15-én kellene megérkeznie. Utolsó bejelentett adatai szerint, 9.8 csomós sebességgel, a Japán-tengeren hajózik Ulleungdo szigetétől északra.

A Tong San 2 a kínai Bayuquan kikötőből indult 2017.08.17-én és akkoriban a dél-koreai Daesan kikötő felé tartott. A kalkulált érkezési időpont azonban nem ismert, utoljára pedig 2017.08.25-én jelentkezett be, akkor a Sárga-tengeren hajózott, átlagosan 10 csomós sebességgel.

A Jie Shun elnevezésű hajó a legtitokzatosabb, mivel az utolsó ismert útjára az adatbázisok szerint tavaly indult. Jelenlegi honossága bizonytalan (a média szerint észak-koreai), utoljára azonban kambodzsai zászló alatt hajózott, de erről később még bővebben írok. Furcsa módon a hajó utolsó pozíciója így is megismerhető, amely alapján valahol a Pohaj-tenger és a Sárga tenger határán hajózott 2017.10.03-án.

Utóbbi hajó esetében a tilalom egyáltalán nem tűnik meglepőnek, pár nappal ezelőtt ugyanis a Washington Post egy részletes, tényfeltáró jellegű cikket állított össze arról, hogy korábban leplezett fegyverkereskedelemben vett részt a Jie Shun nevű hajó Egyiptom és Észak-Korea között.

A hajó ugyanis több tonna vasérc alá rejtve 24.000 észak-koreai PG-7 gránátot (a “legendás” kézi páncéltörő RPG-7 gránátja) szállított egy közelebbről meg nem nevezett, egyiptomi megrendelőnek. Majdnem pont úgy, mint a Fegyvernepperben. A szakértők később megvizsgáták a fegyvereket és kiderült, hogy a szovjet/orosz PG-7 másolatain egyébként még a saját gyártási időt is meghamisították.

A Washington Post értesülései szerint az amerikai hírszerzés tavaly nyáron figyelt fel a Jie Shun (és persze Észak-Korea) tevékenységére és még akkoriban figyelmeztette is Kairót a szállítmány kapcsán. A nyilvános adatbázisokban egyébként rá lehet találni az újság által megjelölt szállítmányra.

A nyomozás során kiderült, hogy a fegyverszállítmány célja valóban Egyiptom volt. Mindez állítólag kisebb diplomáciai botrányt okozott az Amerikai Egyesült Államok és térségbeli katonai szövetségese, Egyiptom között. Ráadásul az afrikai ország pár hónappal korábban lett az ENSZ BT nem állandó tagja. A tavaly nyári szállítmányt követően a hajó teljesen eltűnt az adatbázisokból, és csak most bukkant fel a híradásokban.

Érdekes, hogy a nemzetközi média nem kapta fel az illegális fegyverszállítmány hírét, pedig egyszer már megjelent a The Maritime Executive weboldalán is idén tavasszal. A korábbi cikkből kiderül, hogy a kambodzsai kormány a Phnom Penh Post lap megkeresésére már akkoriban is elhatárolódott a hajótól és a szállítmánytól egyaránt.

A Washington Post cikkére reagálva a kambodzsai hatóságok most ismételten megerősítették, hogy 2016 augusztus végétől a Jie Shun nem hajózhatna kambodzsai zászló alatt. Ráadásul legalább két, nem észak-koreai zászló alatt futó, de kitiltott hajó (Petrel 8 és Hao Fan 6) nem Észak-Koreából és nem Észak-Koreába tart. Vajon mit szállíthat most a Vlagyivosztokból indult Hao Fan 6 Japánba, ami soha nem érkezhet meg sehova?

Update (2017.10.11 8:38): a fentiekben megjelölt információk a 2017.10.10-én elérhető adatokon alapulnak. Például a Hao Fan 6 célállomása a mai nappal módosult.  

A fenti kép illusztráció, forrása: pixabay.com.

Ha tetszett, ne maradj le a következőről: