Nemzetbiztonsági és Honvédelmi mozaik 2018/1

H145M

Akit érdekelnek a nemzetbiztonsággal, illetve honvédelemmel kapcsolatos rövidhírek, azoknak érdekes lehet, hogy megszületett a Honvédelmi Minisztérium vezetési struktúráját átalakító HM utasítás, jelentősen nő az afrikai Maliban állomásozó magyar katonai egység létszáma és  20 darab H145M könnyű helikoptert vesz a Magyar Honvédség.

A legutóbbi Honvédelmi Közlönyben megjelent a honvédelmi miniszter 16/2018. (VI. 8.) HM utasítása a Honvédelmi Minisztérium vezetési rendszerének módosulásával összefüggő egyes szervezési feladatokról. Ennek keretei között a miniszter közvetlen irányítása alatt önálló szervezeti egységként létrehozásra kerül a Nemzetbiztonsági Iroda. A HM közigazgatási államtitkár közvetlen irányítása alól a HM Belső Ellenőrzési Főosztály pedig a miniszter közvetlen irányítása alá kerül.

Az 1276/2018. (VI. 15.) Korm. határozat értelmében, az Európai Unió Mali Kiképző Misszióban (EUTM Mali), a Magyar Honvédség állományából legfeljebb 25 fő vehet majd részt (váltási idõszakban legfeljebb 50 fő) a művelet mandátumában meghatározott ideig, de legfeljebb 2020. május 18-ig. Ez jelentős bővülés, eddig ugyanis mindössze 15 fő vehetett rész a kiképző misszióban.

Kissé meglepő fordulatot vett a helikopterbeszerzési procedúra: 20 darab H145M könnyű helikopter megvásárlásáról döntött a Magyar Honvédség, a fegyverzetek felfüggesztését biztosító HForce csatlakozókkal, megerősített elektronikai és ballisztikai védelemmel, illetve nagy felbontású kamerarendszerekkel.

 

A francia/összeurópai Airbus vállalattal az utóbbi években egyre szorosabb együttműködés bontakozott ki. A HForce rendszer Magyarországon tesztelte a gyártó, illetve nemrég két Airbus A319-es csapatszállító repülőgépet vásárolt a Magyar Honvédség. A HForce rendszer legfélelmetesebb elemét, az FZ275 LGR rakétát pedig az a Thales gyártja, amely a híres Matias rendszer kapcsán évtizedes magyarországi jelenléttel és kapcsolatokkal rendelkezik.

Az Airbus csapatszállító repülőgépekkel kapcsolatban egyébként épp a gyártó említi az “üzleti folytonosságot” a beszerzésről szóló cikkében. Mindez azért érdekes, mert eddig a korábbi beszerzés igazából nem volt közvetlenül “összekötve” az Airbus gyártóval. Hogy milyen eljárásban, milyen alternatívák mellett, milyen keretek között, mikor és miért döntöttek a H145M mellett az természetesen nem ismert.

A honvedelem.hu cikke szerint “a meglévő Mi-8-as és Mi-17-es szállító helikopterek hamarosan elérik üzemidejük és rendszerben tarthatóságuk végső határidejét. Első körben ezek pótlásáról döntött a tárca az új helikopterek beszerzésével.”

Kép: Airbus.com

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: