A napokban a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a szokásoknak megfelelően közzétette a 2020. évi beszámolóját. Bár az év során a NAIH általában közzéteszi a fontosabb állásfoglalásait, jelentéseit, azonban a beszámolók során minden évben akadnak olyan, érdekesebb ügyek, amik korábban nem feltétlenül kerültek leközlésre.
Most ezen ügyekről, állásfoglalásokról, vizsgálatokról írnék egy kisebb minisorozatot, amelyben kiemelném az állásfoglalás számomra legérdekesebb részleteit. A második esetben azt emelném ki, hogy a NAIH szerint, a hatályos törvények alapján, az erre kijelölt honlapon (www.kormany.hu) a jogszabály előkészítéséért felelős miniszternek közzé kell(ene) tennie és társadalmi egyeztetésre kell bocsátania a törvény, kormányrendelet, miniszteri rendelet tervezetét, koncepcióját, az előzetes hatásvizsgálat összefoglalóját, valamint a társadalmi egyeztetésre nem bocsátott tervezeteket, és a közzétételtől számított egy évig nem is lehet azokat onnan eltávolítani.
Ennek segítségével, a honlapon megadott elektronikus levélcímen keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről, koncepcióról. Mindazonáltal nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a fizetési kötelezettségekről, az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, az európai uniós, illetve nemzetközi forrásokból nyújtott támogatásokról, a nemzetközi szerződés kihirdetéséről, valamint a szervezet és intézmény alapításáról szóló jogszabályok tervezeteit.
Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha az egyeztetés Magyarország különösen fontos honvédelmi, nemzetbiztonsági, pénzügyi, külügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a jogszabály tervezetét, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
A NAIH szerint azonban, noha ez a jogszabályi rendelkezés 2010. óta a mai napig hatályban van, a hatóság azt tapasztalja, hogy a végrehajtása elmarad. 2020-ban a Kormány által üzemeltetett honlapra egyáltalán nem kerültek fel jogszabály-tervezetek. Ezt persze bárki megtapasztalhatja, az viszont újdonság, hogy a beszámolóból kiderül az is, hogy a NAIH rendszeresen felhívja a jogszabálytervezetek előkészítőinek, a minisztereknek a figyelmét, hogy hajtsák végre a közzétételi rendelkezésben foglaltakat, azonban ez – ennek ellenére – rendszeresen elmarad.
A hatóság mindezidáig egyszer sem kapott tájékoztatást ennek okáról, sem arról, milyen koncepció áll emögött a következetes kormányzati magatartás mögött. A magam részéről sajnálattal szembesültem ezzel a gyakorlattal pár éve, de különösen az új kormany.hu dizájn megjelenése után látható, hogy csak néhány minisztérium tölt fel anyagot (például a Honvédelmi Minisztérium), de akkor sem a fent megjelölt tervezeteket.
Először azt gondoltam, hogy egyszerűen ennyire nehezen fut át az új alkalmazás használata a kormányzat egészén (feltéve, hogy a minisztériumok hozzáféréseit arra kijelölt személyek kezelik), de utóbb már inkább koncepciózusnak tűnik. Egyfelől nyilván kellemetlen, vagy épp kockázatos lehet politikai kommunikáció és keretezés nélkül közreadni az értelemszerűen nem kiforrott szabályozási koncepciókat.
Jelenleg mindössze két tervezet található a kormany.hu weboldalán
(kép: kormany.hu)
Másfelől régebben is elképesztően szoros határidőkkel (a hibás adatbetöltésekről nem is beszélek) lehetett reagálni, ami gyakran – de facto – egyébként is ellehetetlenítette az érdemi reakciókat. Az, hogy immáron egyáltalán nincs (legalábbis nyilvános egyeztetés) az tökéletesen feloldja ezt a problémát, és eddig úgy tűnt számomra, hogy ez igazából senkit sem zavar, de most kiderült, hogy valakit mégis.
A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: