kibertámadás

Nem érdekli ez a jelenség az újságírói szakmát? Mert mást nem nagyon tudok elképzelni, hogy a hazai sajtó miért számol be tévesen egy-egy hírről. Persze, volt már ilyen, írtam is korábban egy hosszabb elemzést a magyar médiában nagyot futott hírről, a valóságban soha le nem zuhant, francia Mirage-2111D repülőgépről,

Konkrétan a “Súlyos kibertámadás érte az osztrák külügy- és a belügyminisztériumot” című, 05:53-kor élesített 24.hu-s cikkről van szó, amelynek lényege benne van a címében, ennél több információ aligha található benne, illetve ott van még a hír forrásának megjelölése: az “MTI”.

A hírt hasonló részletességgel leközölte 07:18-kor az index.hu, 08:24-kor a 444.hu. A napi.hu is lehozta – lényegében változatlan tartalommal – a hírt, igaz, ők már az index.hu-ra hivatkoznak elsődleges, és az MTI-re másodlagos forrásként.

A véleményem szerint azonban ebben formában a hír nem valós.

Egyfelől a külföldi sajtó (lásd: france24, Reuters) egyöntetűen arról ír, hogy a kibertámadás az osztrák külügyminisztériumot célozta és – feltételezem – ennek a támadásnak az elhárításába kapcsolódott be az osztrák belügyminisztérium is, és adtak ki később ezzel összefüggésben közleményt .

A valóságban az oszták APA hírügynökség OST rendszerében az osztrák külügyminisztérium, a BMEIA közölt le a támadással kapcsolatos információkat 2020.01.04 22:41-kor. Ebben az áll, hogy:

  • a támadás komoly volt,
  • állami aktor, vagy aktorok lehetnek a hátterében,
  • a támadást nagyon korán felismerték, és azonnal megkezdték az elhárítását,
  • az összes állami, szövetségi ügynökség dolgozik a támadás további elhárításán, feltételezem ennek kapcsán jön a képbe a belügyminisztérium, vagyis a BMI is,
  • más országokban már volt hasonló támadás,
  • a honlap bizonyos elemei, például az utazási információs rendszer elérhető maradt (ez is utal arra, hogy a BMEIA rendszeréről volt szó).

Lényegében a fenti információcsomagot dolgozta  tovább minden médiatársaság, külföldön is. Hogy mi akkor a probléma?

Az, hogy a véleményem szerint az osztrák belügyminisztériumot célzottan nem érte kibertámadás, legalábbis semmi nem utal erre. Persze az is lehet, hogy úgy értette a 24.hu/MTI, hogy az osztrák külügy informatikai rendszerének egészét/egy részét az osztrák belügy üzemelteti, felügyeli, én nem tudom egyébként, hogy így van-e, de ez nem derül ki a cikkből sem.

Minden, ettől eltérő külföldi hírforrás szerint azonban a támadás a BMEIA-t célozta, és ez a lényeg még akkor is, ha történetesen a BMI is érintett lehetett. Összességében persze nem állíthatom, hogy a BMI-t nem támadták célzottan,  és lehet, hogy a 24.hu/MTI-nek olyan forrása van, aki ezt mindenkinél jobban, máshogy tudja.

Amit viszont állítok:

az MTI nyilvanosan* ilyen közleményt soha nem adott ki, a kibertámadás kapcsán pedig eddig egyetlen hírt sem közölt le 2020.01.04 és 2020.01.05 délelőtt között.

Az utolsó MTI hír, amiben az “osztrák” szó szerepel az “A Zöldek megszavazták a kormánykoalíciót az Osztrák Néppárttal” címet kapta, még a támadásról szóló APA híradást megelőzően.

Megismétlődni látszik tehát a bevezetőben már említett Mirage-2111D misztériuma. Persze lehet állítani, hogy ennek az egésznek semmi értelme, vagy jelentősége sincs, de szerintem ez nem igaz. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy az oszták állami informatikai rendszert általánosságban, vagy specifikusan a külügyminisztériumot támadták tegnap este.

Méghozzá azért, mert egy olyan nap éjjelén történt, amikor aznap délelőtt Sebastian Kurz azt nyilatkozta a Bild am Sonntag című német újságnak, hogy országa szívesen közreműködne aktívan is az USA és Irán közötti feszültség enyhítésében, és esetlegesen egy csúcstalkálkozó megszervezésében is, vagyis egy nagyon aktuális és fontos külpolitikai-diplomáciai folyamat zajlik a háttérben Ausztriában.

Lehet, hogy nincs összefüggés, lehet hogy van. Az egyetlen markáns, további gondoltatot eddig az osztrák Die Presse vitte be a diskurzusba:

Steckt ein Geheimdienst dahinter?

*Update: egy megfejtes szerint az MTI altal szolgaltatott, nem ingyenes hirek kozott szerepelhet a hir, ebben a formaban is. Ebben az esetben tehat a forrast nem a 24.hu-nal, hanem a MTI-ben kell keresni.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

 

Ajánlott tartalom

Továbbiak:Külföld