Áder alatt lerobbant a katonai szállító repülőgép

Áder utazik

Nem tudom, hogy másokat meglepett-e az a hír, hogy műszaki okok miatt nem tudta az egyik magyar Antonov An-26-os katonai szállító repülőgép elszállítani Áder János köztársasági elnököt a csíksomlyói búcsúba. Mármint ténylegesen az egyik, merthogy ugyebár másik van még. Altorjai Anita, Áder János sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: “a gyakorlat szerint a Köztársasági Elnöki Hivatal csak kivételes esetben – az elnöki programok időkeretét, sajátos feltételeit, valamint a felmerülő költségelemeket figyelembe véve – vesz igénybe bérelt gépet, amelyet az adott utaknál közbeszerzési eljárás keretében szerez be.”

A sajtófőnök hozzátette még: “egy nappal a tervezett utazás előtt kaptak tájékoztatást arról, hogy az államfő nem tud a honvédség gépével Csíksomlyóba utazni, mert az meghibásodott.”A hírnek az ad különös aktualitást, hogy az utóbbi hónapokban egy, az állami vagyonkezelés útvesztőjében rothadásnak indult repülőgépet próbáltak meg felújítani, hivatalosan ILS-kalibrációk elvégzése céljából. Az átalakításkor kijelölt repülőgép története egészen a 80′-as évekig nyúlik vissza. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) ugyanis pár évtizede még meglehetősen gyakran látott el szállítási feladatokat merevszárnyú repülőgépekkel.

1989-ben a választás a LET L-410-es típusra esett, amely ideálisnak bizonyult, azonban “az egészségügyben uralkodó pénzhiány miatt a HA-YFD lajstromjelű repülőgépre tervezett feladatok egyre ritkultak, majd végül teljesen megszűntek. A repülőgép karbantartására sem volt pénz, a berendezések és a repülő javítási ideje lejárt.” – olvasható az IHO.hu közlekedési hírportál összefoglalójában. Az ezredforduló környékén a repülőgép ezért fűre került és lassan nem csak az adminisztratív, hanem a fizikai enyészeté lett.

10 évnyi állagromlás után a hajdanán százmilliós értékű repülőgép elárverezéséről döntött a 2011-ben a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Az erről szóló hirdetményből kiderül, hogy az ingóság kikiáltási ára akkoriban 19.143.000 forint volt, és az is, hogy 2004-óta még az ápolására sem költöttek, ezért végül repülésre alkalmatlan állapotba került.” Pedig a cseh gyártmányú gép speciálisan mentő változatként épült, számos extrával, beépített egészségügyi berendezésekkel, betegággyal és egyéb, a szállításhoz szükséges eszközökkel volt felszerelve. A pilótakabin Bendix King rádiónavigációs eszközökkel és színes időjárásradarral is el lett látva.”

Az akkoriban megkérdezett szakértők meglepődtek az árverezés híre miatt, mivel úgy gondolták, hogy addigra egészen biztosan eladhatatlan állapotba került. A vételár többszörösét kellett volna ugyanis a felújítására költeni, nem hitték tehát, hogy bárki is megvenné a repülőgépet. Az index.hu nem sokkal később arról adott hírt, hogy mégsem adják el a repülőgépet, hanem azt – a felújítását követően – katasztrófavédelmi mentésekben tervezik majd bevetni. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ennek megfelelően bejelentette, hogy átvenné a harmincéves, akkor még “csak” több tízmilliós költségű felújításra szoruló repülőgépet. Vagyis a piaci körülmények között eladhatatlan repülőgépet az állam mégis racionálisnak tartotta felújítani.

Az OMSZ egyébként nem kapott pénzt a gép átadásáért, mert csak a vagyonkezelői jogot ruházzák át az NKH-ra. Kiadások ettől függetlenül továbbra is voltak, mivel “annyira megfeledkezett a mentőszolgálat a repülőgépről, hogy nemhogy ápolási, de tárolási díjat sem fizetett utána. Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője akkoriban azt mondta, hogy „már történelmi múltra visszatekintő” tartozásai vannak a gép miatt az OMSZ-nek, de a reptér tulajdonosváltásai miatt csak öt évre visszamenőleg számlázták ki a díjat, amely így 28600 euróra, azaz körülbelül 9 millió forintra rúg.” – olvasható az index.hu összefoglalójában.

Az airportal.hu szúrta ki 2016 januárban azt a közbeszerzési eljárást, mely alapján a HA-YFD lajstromjelű repülőgépet az NKH, a repülési portál szerint mintegy félmilliárd forintból tervezte felújítani.  Igaz, további öt év állagromlást követően, már nem katasztrófavédelmi mentések végrehajtására, hanem a műszeres leszállító berendezés (ILS) kalibrálására, a megtervezett repülési eljárások repülőgéppel történő kötelező lerepüléseire, illetve az indulási és érkezési eljárások jogszabályban előírt légi ellenőrzésére tervezték azt hasznosítani.

Mindez egyébként az NKH feladataiból értelemszerűen következik, az azonban mégis furcsa volt, hogy “be kellett volna építeni egy kémiai WC-t, és az utasteret átalakíthatóvá kellett volna tenni minimum 4, maximum 19 fő számára bőr, vagy szövet ülésekkel.” Ez a tervezett feladatokból számomra nem feltétlenül következik, a légiközlekedési portál annyit jegyzett meg – vélhetően ugyancsak ezzel kapcsolatban – a cikk végén, hogy “diplomáciai jellegű hasznosítás egyelőre nincs a célok között.” A használt, de repülőképes L-410-es repülőgépek piacán az árak egyébként széles skálán, 300.000-1.000.000 dollár között mozognak.

Furcsa módon – legalábbis hivatalosan – mégsem a piaci árakra vonatkozó felismerés vezetett el a közbeszerzési eljárás eredménytelenségéhez. A HA-YFD lajstromjelű, L-410 típusú légijármű felújítására vonatkozó eljárás ugyanis azért lett a Kbt. 75. § (2) bekezdés b) pontja alapján eredménytelenné nyilvánítva, mivel a rendelkezésre álló anyagi fedezet összege nem volt elegendő a szerződés megkötéséhez, az értékelés alapján legkedvezőbb ajánlatot tett ajánlattevővel. Vagyis valóban voltak tárgyalások egy közelebbről meg nem jelölt, “más EU-tagállam ajánlattevőjétől” érkezett ajánlat kapcsán, de az elvárások nem voltak a keretösszegből megfinanszírozhatók.

A hajdani mentőrepülőgép sorsa ezzel valószínűleg végképp megpecsételődött, bár ez – a fentiek tükrében –  már akkor megtörténhetett, amikor a százmilliós értéket félretolták egy füves beállóhelyre és átadták az enyészet számára. Az eset ezért jól példázza az állami vagyonkezelés visszásságát, de ettől függetlenül talán az sem baj, ha soha nem derül ki, hogy vajon hogyan nézett volna ki az a bizonyos, százmilliókba kerülő, HA-YFD lajstromjelű, ILS-kalibráló repülőgép, négy darab bőrfotellel a fedélzetén.

Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről: