Mégis bérlünk hét darab mentőhelikoptert

Mentőhelikoptert bérlünk

Egy tavaly ősszel indult közbeszerzési eljárás nyomán, hét darab mentőhelikoptert tervezett az emberi erőforrások minisztere, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. közreműködésével  beszerezni. Ez egyáltalán nem volt meglepő, hiszen a korábbi bérleti szerződések lejárta egyre inkább közeledett. Az új szerződés öt évre, vételi joggal történő bérlésre irányult.

A sajtó akkoriban azt írta, hogy a pályázat legnagyobb esélyese az Airbus Helicopters, jelenleg is szolgálatban álló, EC135-ös típusa lehet. Ennek egyik oka az volt, hogy jelenleg a mentési tevékenységben résztvevő pilóták és légijármű szerelők EC135 típusú helikopter vezetésére, illetve karbantartására rendelkeznek képesítéssel.

A korábbi közbeszerzési eljárás kiírása szerint, amennyiben ajánlatevő egy másik típusú helikoptert kívánt megajánlani, úgy vállalnia kellett volna a teljes pilóta állomány és 5 fő légijármű szerelő típusátképzését is. Ez pedig nyilvánvalóan komoly hátrányt jelenthetett a konkurensek számára.

Januárban azonban váratlanul leállították az eredetileg is mintegy 30 milliárd forintosra becsült közbeszerzést. Erre tekintettel nélkülözhetetlenné vált az időközben lejáró, korábbi bérleti szerződés, gyorsított eljárásban történő meghosszabbítása, az EC135-ösöket jelenleg is biztosító, Helikopter Air Transport GmbH közreműködésével. Ezzel 2017. március 31-ig, de legkésőbb az új helikopterek üzembe állításáig megoldott a légi mentés biztosítása.

Az eddig használt EC135-ös helikopter egyébként bevált a gyakorlatban, bár az egyik legkülönösebb magyar légi szerencsétlenség is egy ilyen mentőhelikopterhez kötődik. 2008 nyarán ugyanis lezuhant egy égési sérült kisfiút szállító mentőhelikopter Kiskunlacháza térségében, miután a gép mindkét hajtóműve leállt.

A mentőápoló a helyszínen, az ország egyik legtapasztaltabb helikopterpilótája, néhány nappal később, a kórházban meghalt. A Közlekedésbiztonsági Szervezet, a szakmát is megosztó jelentésével, máig nem tudta minden kétséget kizáróan tisztázni a tragédia körülményeit, amelynek kiindulópontja a helikopter egyik hajtóművének, műszaki okból történő meghibásodása volt.

A napokban megjelent 1411/2016. (VII. 29.) Korm. határozat szerint, hét darab mentőhelikopter, 15 évre – a 10. évtől vételi joggal – és üzemanyag-ellátással együtt történő (wet-lease alapú) bérlésére irányuló közbeszerzési eljárást fog az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) megindítani. Ezzel ráadásul együtt fog járni, a közelebbről egyelőre nem meghatározott, nemzeti helikopter képesség kialakítása is.

Az új eljárás érdekessége, hogy nem a Magyar Légimentő Nonprofit Kft, hanem  az OMSZ fogja az eljárást lebonyolítani. Korábbi sajtóértesülések szerint a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. gyakorlatilag folyamatosan forráshiányosan működött, sőt az is előfordult, hogy a NAV inkasszálta a számlájukat.

Ilyen gazdálkodási feltételek mellett pedig már korábban is kérdéses volt, hogy miként fogják tudni a gigatendert lebonyolítani. Az új helikopterek beszerzésére vonatkozó eljárás megindulása már a jövő héten várható, hiszen a kormányrendelet azonnali határidőt jelölt meg erre.

Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről: