Az orosz védelmi minisztérium weboldaláról keveredtem az International Army Games 2019 honlapjára, amelyből kiderül, hogy 110 nap múlva idén is megrendezésre kerül a túlnyomórészt orosz-kínai érdekszféra országainak haditornája, immáron ötödik alkalommal. Az orosz vezetésű rendezvény lebonyolításába idén további kilenc ország, Azerbajdzsán, Örményország, Fehéroroszország, India, Irán, Kazahsztán, Kína, Mongólia és Üzbegisztán is bevonásra került.
A résztvevő országok összetétele és száma, az esemény mérete igazából évről-évre változik, feltételezem a rendezvény aktuális céljai is illeszkedtek a mindenkori orosz védelempolitikához. Tavaly meglehetősen érdekes lehetett, hogy a haditornán Irán, Izrael és Szíria is részt vett, továbbá egyedüli NATO résztvevőként Görögország is. A 2019-es rendezvényre Oroszország 86 országot hívott meg, többek között az Egyesült Államokat is.
Amire a címadással utalni akartam, az az, hogy már a tavalyi rendezvény médiamegjelenésén is látszott, hogy Oroszország építeni szeretne a rendezvényre, a látványosabbnak ígérkező elemeket élőben streamelte a Ruptly, a nemzetközi sajtó is több-kevesebb lelkesedéssel emlékezett meg a rendezvényről.
Idén viszont igazi PR/marketing bombára lehet számítani, és meglepő módon ez teljesen transzparensen meg is jelenik az orosz védelmi minisztérium honlapján. Ott ugyanis egy önálló, „speciális” multimédia projektként hivatkoznak a rendezvény weboldalára. Vagyis úgy tűnik, hogy a tartalom mellett mára a forma (propaganda) legalább olyan fontossá vált.
És a weboldal, valamint a koncepció egyáltalán nem tűnik rossznak, a honlap dizájnja egészen tetszetős (és biztos vagyok benne, hogy akiknek szánják azokat már rég felmérték, illetve azoknak tökéletesen meg is felel majd), a helyszínek jól áttekinthetők, a feladatok jól érthetők, de akit érdekel, azoknak a részletekbe menően transzparens is.
Vannak egészen PR érzékeny versenyek is, mint amilyen a kutyás verseny, vagy épp a főzőverseny, a jövő hadviselését pedig a drónreptetés képviseli majd. Kiberhadviselés, katonai hírszerzés, hibrid hadviselés, dezinformációs verseny nem lesz, pedig vélhetően jól teljesítenének az orosz katonák.
A projekt jelleg azért is érdekes, mert már száz nappal a rendezvény előtt ilyen látványosan készen van a weboldal (persze, találtam azért benne hibát) és a program (vagy ha úgy tetszik: a formátum) is, ha pedig csak magát a weboldalt nézném, akkor is hatalmas előrelépés a tavalyi megoldáshoz képest (mindezt úgy, hogy ha jó látom, lényegében mindkettő a Tildán alapul).
Minden előremutató technikai fejlődés és PR/marketing mellett azért ráférne az orosz védelmi minisztérium weboldalára is egy kis ráncfelvarrás, különösen, amióta az Egyesült Államok védelmi minisztériuma lecserélte a régi dizájnt, és egy teljesen átlagos napon is képes ilyen cicás tartalmakat a látogatók elé tárni.
Borítókép: armygames2019.mil.ru
A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: