mi8 szállító helikopterek

Miközben portugál nyelvterületen keresgéltem, egy érdekes találatot kaptam, igaz, spanyol nyelven. A cikk arról szólt, hogy a perui haditengerészeti légierőnél folyamatban van a szovjet/orosz eredetű Mi-8TB helikopterek váltása, melyek forrása egyébként Magyarország volt.

Mivel soha nem hallottam arról, hogy Magyarország Mi-8TB-t, vagy akár más haditechnikát (de erről később) exportált volna Peruba, ezért arra gondoltam, hogy megpróbálok erről információt gyűjteni (lényegében kihívásként, hiszen a történések az internet előtt zajlottak, általam nem ismert nyelvűek a források, és feltételeztem, hogy mindez a korabeli sajtóban sem nagyon jelent meg, azóta pedig vélhetően nem sokakat érdekelt, ráadásul a Xiaomi Mi 8 teljesen tönkrevágja a találati listát).

A defensa.com spanyol kiadásában jelent meg az információ, hogy a perui haditengerészet Callao-i bázisán használt Mi-8TB forrása eredetileg Magyarország volt, a beszerzés éve 1992, a helikopter kiváltása pedig folyamatban van. A perui haditengerészeti légierő honlapján a helikopterek forrására nem utalnak, de az kiderül belőle, hogy a Mi-8TB bázisa a 32. század.

A perui légierővel foglalkozó tematikus oldal ugyanezeket az információkat erősíti, vagyis, hogy a beszerzés 1992-ben történt, magyar forrásból, a haditengerészet részére, és összesen négy darab helikopterről volt szó. Az oldal szerint hasonló módon Mi-17-esek is érkeztek a légierőhöz (itt talán az azonos évben, Nicaraguából, ugyancsak használtan vásárolt Mi-17-esekre utalhat).

Egy, a perui haditengerészeti légierővel foglalkozó Wiki oldal ugyancsak a fentieket erősíti az ismert információkkal, vagyis, hogy a beszerzés éve 1992, forrása pedig Magyarország. Érdekességként itt annyi olvasható még, hogy az egyik a 2007-es perui földrengésnél, a mentési munkálatok során megsérült, és jelenleg (vagy a közelmúltig) már csak egy repülőképes.

Különböző képek és töredék információk alapján a perui haditengerészeti légierő négy Mi-8TB helikopterének lajstromszámai a következők voltak: HT-450, HT-451, HT-452. HT-453. Ezek közül a HT-453 egy ideje már biztosan nem repülőképes, a HT-451-ről találni a legújabb festéssel képeket.

A négy helikopterhez talált egyéb azonosítók (sorrendben: 10455, 10456, 10457, 9 93 57368) közül az első három értelmezhető egy nem hivatalos adatbázis adataiban úgy is, mint az eredetileg Magyarországra exportált gépek export azonosítói (10416-10460 tartomány). Összességében hivatalos adatot, vagy korabeli cikket nem találtam ilyen tranzakcióról.

Az ügylet érdekessége, hogy a perui Mi-8-asok (általában, nem kifejezetten a haditengerészet) alig három évvel később már éles konfliktusban bizonyítottak, amikor kiújult Peru határvitája Ecuadorral. 1995 januárjában a Cenepa folyó völgyében az ecuadori hadsereg katonai táborokat létesített idegen felségterületen, és perui őrjáratokat is megtámadott.

A konfliktus során az EP-586 és EP-587 lajstromjelű, igaz nem haditengerészeti, de perui Mi-8T-k is támadták az ecuadori táborokat (utóbbit az ecuadori egységek lelőtték, feltételezhetően egy 9K38 Iglával), illetve kialakították a korábban már bevált helikopterdeszant utánpótlást is, jelentős részben a Mi-8T-kre támaszkodva.

Összességében olyan információt nem találtam, hogy a perui haditengerészeti Mi-8TB-k nem Magyarországról származtak volna, sőt, talán még érdekesebb cikkek szerint nemcsak a Mi-8TB-k, hanem az ugyancsak haditengerészeti An-32B-k forrása is Magyarország volt, az év itt 1994.

Erről írt a spanyol nyelvű defensa.com egy 2015-ben megjelent cikkében, ott mindkét An-32B forrásaként, illetve erről írt pár hónapja a brazil Cavok portál is, megjegyezve, hogy a Mi-8TB-k és az An-32B-k ugyancsak a 32. századnál üzemeltek. A cikkek apropója részben az An-32B-k felújítása és további üzemeltetése volt. A Wikipedia An-32-es oldala szerint egy perui An-32B forrása Magyarország.

Ha mindez igaz, akkor a perui haditengerészeti 32. század eszközparkjának alapja lényegében Magyarországról (vagy magyar közvetítőn keresztül?) érkezett, amiről eddig én nem igazán hallottam, de lehet, hogy ennek egyébként már irodalma is van Magyarországon, csak én nem ismerem.

Mindenesetre talán kevesen hallottak erről, illetve természetesen úgy is érdekesek lehetnek a fentiek, ha minden fent megjelölt forrás téved, és a perui 32. század nem magyar forrású haditechnikán alapult a 90-es évek közepén.

Utolsó érdekesség, hogy amennyiben mégis így történt, akkor érdekes párhuzam, hogy néhány évvel ezelőtt a Magyar Honvédség számára (illetve a feladatai ellátásához) egy kiszivárgott levél alapján létkérdéssé vált használt Mi-8T-k beszerzése, miközben Peruban még feltételezhetően repült a vélhetően innen származó Mi-8T.

Persze a fenti összevetés így még csak féligazság, hiszen 1992-ben még több tucat Mi-8 volt a Magyar Légierő birtokában, a problémát pedig akkor még nem a darabszám, hanem azok üzemben tartása és a korábbi repült órák biztosítása jelentette leginkább, így vélhetően négy Mi-8TB nem igazán hiányzott volna akkoriban.

Ráadásul 1992-ben aligha lehetett előre látni, hogy évtizedes távolságon belül van hazánk NATO tagsága, azt meg még kevésbé, hogy a szovjet technika még azt követően is évtizedekig meghatározza majd a Magyar Honvédség eszköztárát.

Az An-32B azonban még nagyobb talány, talán éppen ezért azt is el tudom képzelni, hogy az online források valamilyen okból közösen tévednek az eszközök eredete kapcsán (az An-32B beszerzése talán civil aktorokon keresztül is megtörténhetett, de a Mi-8 esetében nekem ez meglepő lenne), ami főleg a 90-es évekre utalva jellemző is volt, én is olvastam olyan külföldi eredetű könyvet akkoriban, amely szerint például Magyarország Szu-25-ös repülőgépekkel rendelkezett, miközben ez nyilvánvalóan nem volt így.

De tudja-e vajon valaki az igazságot?

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

 

Ajánlott tartalom

Továbbiak:Külföld