Honvédelem és nemzetbiztonság

Magyar légtérben az orosz katonai hírszerzés

Open Skies

2020. szeptember 7. és 11. között az orosz „ellenőrök” egy csoportja megfigyelő repülést tervez végrehajtani a Cseh Köztársaság területén az Open Skies egyezmény keretei között. Az orosz védelmi minisztérium szerint a Nyitott Égboltról szóló nemzetközi szerződés végrehajtásának részeként az orosz ellenőrök megfigyelő repülést terveznek végrehajtani egy orosz An-30B megfigyelő repülőgép segítségével a Cseh Köztársaság területe felett.

A repülések tervezett kiindulópontja a pápai repülőtér, a maximális repülési útvonal pedig 800 kilométer lesz.  Az orosz megfigyelő repülőgép a megállapodás szerinti útvonalon fog repülni, a fedélzetén tartózkodó magyar képviselők pedig figyelemmel kísérik majd a különleges berendezések használatát és az egyezmény rendelkezéseinek betartását.

A szerződés keretében megfigyelő repüléseket hajtanak végre az egyezményben  részt vevő államok a katonai tevékenységeiknek nagyobb nyitottságának és átláthatóságának előmozdítása, valamint a biztonság növelése érdekében, méghozzá a bizalomépítő intézkedések megerősítése révén.

Nemrég született meg egyébként az a váratlannak nem nevezhető, amerikai döntés, ami végül elvezethet az USA Open Skies egyezményből való kilépéshez is. Ennek indokolása, hogy az amerikai fél szerint Oroszország megsértette az egyezményt, amikor korlátozta Kalinyingrád és a grúz-orosz határ mentén a repülést.

Másik, magyar vonatkozású érdekessége az Open Skies egyezménynek, hogy a honvédelmi szervezetek 2019–2020. évi tevékenységének előirányzatai szerint feladat a fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtása, a szakmai képesség fenntartása és fejlesztése, beleértve a meglévő Nyitott Égbolt képesség fenntartását is, miközben az erre a célra is alkalmas An-26-os már kivonásra került.

Később, egy kihelyezett, honvédelmi és rendészeti bizottsági ülés kapcsán Benkő Tibor honvédelmi miniszter azt hangsúlyozta, hogy Németországban légi felderítő célokra is használják az ott bemutatott Falcon 7x-hez hasonló repülőgépeket, utalva arra, hogy a két Falcon közül miért nem volt nyilvános az egyik gép bemutatása a sajtónak. Annyi bizonyos, hogy a német légierő az Open Skies feladatok ellátására épp nemrég alakított át egy A319-est.

Viszont a Falcon 7x és az A319-es nem egy súlycsoportot képvisel, a spotter fotókon pedig továbbra sem látható látványos átalakítás a bemutató során „eldugott,” 607-es Falcon 7x-en, pedig a Magyar Nemzet cikke szerint lényegében a “felderítő képességei” miatt nem volt megmutatható a sajtó számára.

Érdekesség, hogy a globalsecurity.org tudni véli a 607-es repülőgép különlegességét, amikor azt írja, hogy: „the second aircraft device can be adapted to the design and operation of the air traffic control point with the possibility of additional modular systems.” Mindenesetre az Open Skies repülések „kölcsöngéppel” is lerepülhetők.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

 

Ajánlott tartalom