L159
Hírek Honvédelem és nemzetbiztonság Kiemelt Zrínyi 2026

Kiképző repülőgépek helyett kiképző repülőgépgyárat vásárolnak magyar befektetők?

Egy hónap sem telt el azóta, hogy arról írtam, hogy még magyar léptékkel is furcsa információhiány van a Zrínyi 2026 haderőreform egyik pontja tekintetében, amely szerint sugárhajtású kiképző repülőgépek beszerzésére is sor kerül majd. A program szerint a hazai katonai pilótakiképzés kialakításával a Magyar Honvédség közel egy évtizede elvesztett képességet szerez vissza.

Akkor hosszasan fejtegettem, hogy a Zrínyi 2026 program elindulása körüli években még eléggé aktív volt az Aero Vodochody, az azóta is szépen haladó L-39NG programjával.

Ebben az időszakban aligha volt olyan híradás, amelyben Magyarország ne jelent volna meg potenciális érdeklődőként, de az erről szóló, szorványos találgatások azóta egyre ritkábbá váltak, igaz a Cseh Köztársaság budapesti nagykövetsége azért még megemlékezett az L-39NG megszületéséről.

Tegnap azután a cseh Forbes cikke hatalmas meglepetésre arról számolt be, hogy bármelyik nap bejelentésre kerülhet, hogy egy Tombor András vezette magyar befektetőcsoport megveszi az Aero Vodochody nevű cseh repülőgépgyártó egy (lehetséges, hogy többségi) részét.

A cikk ezen túlmenően főként a cseh tulajdonosi szerkezet változásaira, az Omnipol és a Penta Investments szerepére, illetve a globális gazdasági összefüggésekre fókuszál, a hazai sajtóban sem jelent meg több, mint amit a Forbes megszellőztetett.

Pedig a bejelentésnek ezerféle rétege érdekes lehet, a legtriviálisabb nyilván a kiképző repülőgépekről szóló tender jövője, ha létezik egyáltalán, ezen túlmenően pedig a cseh gyár a “rámpás szállító repülőgép” beszerzése kapcsán általam rengeteg cikkben emlegetett brazil KC-390 repülőgépet gyártó Embraer beszállítója, vélhetően valamiféle opciós joggal, ami eddig nem került lehívásra, a cseh légierő pedig egyelőre a spanyol C-295-öt választotta.

Emellett a cseh vállalat beszállítója a magyar katonai beszerzések eddigi legnagyobb nyertesének, az Airbusnak, és a katonai szállító repülőgép beszerzési program szerintem  jóval kisebb esélyesének, a C-27J Spartannak, az olasz Leonardo-n keresztül. Összefüggéseiben egy ilyen ügylettel meglehetősen komplex kapcsolatrendszer bontakozna ki, amely szerintem több kérdést válaszol meg, mint amit felvet.

C27

A C-27J Spartan, a kép nem lett elforgatva (Fotó: Gyömbér Béla)

Az utóbbiak közül az egyik, hogy vajon ebben a magyar befektetői csoportban milyen szerepet kap például az Aerotechnika M&T Budapest Zrt., amely évekkel ezelőtt még repülési gyakorlatot szervezett a Magyar Légierő számára az Aero L-159 ALCA típusú, könnyű vadászrepülőgépen és üzemidő hosszabbítást végzett az L-39 ZO típusú repülőgépeken, mondhatni az Aero Vodochody magyarországi helytartója volt.

Összességében az Aero Vodochody a V4 fegyvergyártásának egyik ékköve, egy új, piaci bevezetés előtt álló, vélhetően sikeres termékkel (L-39 NG), úgyhogy a gyár megszerzése meglehetősen jelentős fegyvertény lenne.

Borítókép: a Aero legharciasabb gépe, az L-159, Fotó: Gyömbér Béla

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: