Honvédelem és nemzetbiztonság

HTIC: a magyar forgószárnyas történelemkönyv lapjaira kívánkozik

HTIC

Az utóbbi napokban zajlott – több évnyi szünet után – az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) által szervezett  7th EDA Helicopter Tactics Instructors Course, melynek gyakorlati programja ezúttal Magyarországon került megtartásra. A HTIC bemutatásakor csak úgy röpködtek a jelzők, így talán megéri egy kicsit jobban megismerni ezt a projektet.

Az EDA égisze alatt futó HTIC program a helikopter személyzetek legmagasabb szintű harcászati képzését valósítja meg. A kurzus három hétig tartó, repülő fázisát (van előtte egy négyhetes, elméleti/szimulátoros képzés is Portugáliában, Sintrában) 2023-ig Magyarország fogja biztosítani a megállapodás alapján, ami meglehetősen komoly kihívás elé állítja a szervezőket.

Ilyen a légtér korlátozott mérete, a viszonylag jelentős légiforgalom, a területek magas szintű művelése (nem lehet csak úgy, bárhol leszállni), és a civil környezetben való gyakorlatozás újdonságai. A kiképzés főbb részeit képezik a harcászati alakzatok, az elektronikai hadviselés, a kitérési és egyéb műveletek.

A gyakorlat során harcászati repülők és egyes szárazföldi rendszerek (radarok, föld-levegő rendszerek) támogatják az elektronikai hadviselés elsajátítását, valamint a jövőbeni kiképzők felkészítését a “Képezd a kiképzőt” módszerrel, ami a program egyik kiemelt célja.

A HTIC kiképzés összességében egy három éves program, melynek első évében a harcászati tanfolyamot teljesítők a bronz fokozatot érik el, valamint megalapozzák a következő évre a tudásokat. A második évben a harcászati kiképző kurzus teljesítése után megkapják az ezüst fokozatot. A harmadik évben az ezüst fokozatú pilóták már kiképzőként vesznek részt és kaphatják meg az arany fokozatot.

A Magyar Honvédség, illetve a Honvédelmi Minisztérium lehetővé tette a sajtó számára az “éles kiképzés” (ez alatt azt értem, hogy nem a sajtónak, és egyéb megtekintőknek szánt, bemutató kiképzés volt) bizonyos elemein, illetve a témához kapcsolódó szakmai előadásokon való részvételt. Erről írnék most egy kicsit bővebben.

A program a pilóták közös eligazításával kezdődött, melynek során az “éles” forgatókönyvnek, illetve protokollnak megfelelően, másodperc pontossággal zajlott az esemény. Az aznapi feladat egy elképzelt konfliktushoz kapcsolódott, amelybe a “North Balatonian Air Force” is bekapcsolódott.

A képzelt ellenség nekem egy technikailag gyengén felszerelt hadseregnek tűnt, amely kapcsán a veszélyforrások között MiG-21, Szu-22 vadászgépek (melyek elől való menekülést pár nappal korábban gyakorolták, állítólag egészen meredek manőverekkel fűszerezve), SA-6 és lehetséges MANPADS rakéták (a gyakorlaton nagy sikert arattak a Smokey SAM eszközök) voltak feltűntetve.

Az számomra mindenképp érdekes és meglepő volt, hogy egy viszonylag egyszerűnek tűnő feladatot milyen elképesztően sok terület támogat (az indító repülőtér paraméterei, meteorológiai adatok, felderítési adatok, kommunikáció, útvonal, eljárások), illetve vesz részt a feladat előkészítésében és végrehajtásában (feltételezem, nem kevés munka árán, amibe ez a lehetőség nyilván csak bepillantást engedett).

A csoportos eligazítás után a HTIC kiképzés zártan folytatódott, az érdeklődők pedig az EDA képviselőjétől kaphattak tájékoztatást a programról, és magáról az EDA-ről. A HTIC program elsődleges célja, hogy erősítse az európai védelmi kapacitásokat a krízis menedzsment területén.

EH101

Portugál EH-101

Ennek egyik eszköze maga a kiképzés, de fontos szerepe van az interoperábilis működés támogatásának, vagy épp az erőforrások megosztásának is. Az egész program pedig egy meglehetősen komplex struktúrába illeszkedik, melynek elemei voltak a BLADE gyakorlatok, a HEP, és a HTC is. A program sajátossága, hogy az önálló, európai biztonságpolitikai érdekérvényesítést erősítheti.

Mindazonáltal sajátos nehézségek is adódtak. Egyfelől egy nagyobb szünet után, ráadásul új helyszínen került megrendezésre, másfelől a Brexit kapcsán a kiképzők és a tudás egy jelentős része kiesett a programból. A kihívásokra reagálva jön létre, tervezetten 2021 novemberében a Multinational Helicopter Training Centre (MHTC).

Az új, Sintra központú együttműködést 14 európai állam fogja aláírni, és 2023 utolsó negyedévétől lesz teljesen működőképes (ez egyben a HTIC program utolsó éve). A cél jelenleg az, hogy a HTIC-ben felhalmozódott tudás (Tactics, Techniques and Procedures – TTPs) kerüljön átemelésre az MHTC programba, amely bizonyos területeken nagyobb flexibilitást biztosít majd.

Ezután lehetőség nyílt egy másik előadás kapcsán magával a képzéssel is behatóbban megismerkedni. Az előadás során visszatérő elem volt a többnemzetiségű együttműködés és a crew képzés fontossága, valamint a gyakorlat szociális hatásai.

Mindazonáltal a képzés fókuszában egyértelműen az instruktorképzés áll, a képezd a képzőt elv alapján. A programban nincs kifejezett támadó/szállító bontás, és nincs egységes belépő standard sem a képzéshez (természetesen bizonyos követelmények ettől még léteznek).

Az eszközök és a végrehajtó állomány soknemzetiségű jellege bizonyos területeken, például NVG alkalmazásakor meglehetősen komoly gyakorlati problémákat okozhat, melyre a képzés során tekintettel kell lenni. Mindazonáltal a cél, hogy olyan általános eljárások kerüljenek megalkotásra, melyek a nemzeti környezetbe visszatérve is hasznosulhatnak majd.

eloadas

Az előadásokat a magyar részvétel bemutatása zárta, melyet az előadó szerint nem lehet túlértékelni, bár hasonló programok korábban is voltak (pl. EDA ISHTC). A HTIC kiképzésben való részvétel azonban teljesen más szintet képvisel, ráadásul jó esély van rá, hogy a FIRE BLADE 2022 gyakorlatnak is Pápa adhat majd otthont.

A programnak egyébként több közvetett előnye is van a kiképzés mellett, például ilyen lehet új, nemzeti képességek megjelenése (door gunner), támogatása, vagy épp az EW információk megosztása. A jövőre nézve pedig nem elképzelhetetlen, hogy az MHTC “dinamikus” képzésének 2024 és 2026 között ugyancsak Pápa ad majd otthont (a BLADE gyakorlatokkal együtt, mely a programba tagozódna).

A program zárásaként pedig megtekinthető volt egy kiképzési repülésre induló géppár, továbbá a programban részt vevő többi helikopter is, a földön állva.

Idén az alábbi repülőeszközök vettek részt a kiképzésben:

– OH-58 (AT),
– S-70 (AT),
– A-109 (SE),
– EH-101 (PT),
– Mi-171 (CZ),
– L-159 (CZ),
– H145M (HU),
– JAS39 (HU).

Borítókép: svéd A-109

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

 

Ajánlott tartalom