A Honvédelmi Minisztérium bedigitalizálja a Szovjetunió repülőtechnikáját

Szovjetunió helikopter

Pár nappal ezelőtt számoltam be arról, hogy helikopterszimulátort kap az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis. Az alcímben fel is tettem egyúttal a kérdést, hogy vajon milyen helikoptertípusra lesz konfigurálva? A közbeszerzést leíró ajánlattételi felhívásban megjelölt HCTT rövidítés nyomán elindulva én a Helicopter Commander Tactical Trainer-ig jutottam, ami a francia Thales cég terméke.

Azonban ez sem adott biztos választ a kérdésre, mivel a Thales helikopterszimulátorának “referencialistáján” jelenleg a Cougar, az AS532, a Tiger, a A109, a Gazelle, és a AS 550 Fennec szerepel. Viszont orosz/szovjet eredetű helikopter, pláne a Magyar Honvédség által használt Mi-8/17-es viszont egészen biztosan nincs köztük. Fel is merült bennem, hogy esetleg mégsem a Thales megoldása lesz a befutó.

Még ez utóbbi is lehetséges, de most a Honvédelmi Minisztérium közbeszerzéseit nyilvántartó weboldalra is felkerültek további adatok a HCTT beszerzéssel összefüggésben. Pontosabban arra a 15 fényképre gondolok, amik a jelenleg még hadrendben álló, szovjet eredetű Mi-8/17 belsejét mutatják be, nagy felbontású és részletező módon. No, azért nem 360 fokos technológiára kell gondolni. A modellezőknek ettől függetlenül is kifejezetten ajánlom a képek letöltését.

Mindez viszont azt is jelenti, hogy a Magyar Honvédség a szovjet haditechnikát szeretné egy már létező szimulátorba integrálni, vagy teljesen új szimulátort készíttetni (utóbbi persze kevésbé valószínű). Ebben a koncepcióban akár még az is lehetséges a Thales szimulátora fog majd szovjet eredetű helikopterrel bővülni.

Mint arról korábban már beszámoltam, 2014 végén kezdődött el egy folyamat, amely az állami légijármű-vezető képzés átfogó koncepciójának kidolgozásáról szólt. A tervezetet kidolgozó munkacsoport első jelentését egyébként 2014. december 17-i határidővel volt köteles összeállítani, a működése pedig 2015. december 31-ig volt biztosított az utasítás alapján.

A Honvéd Vezérkar főnökének egyik későbbi intézkedése, amely az Országos Mentőszolgálat által felajánlott, AS-350B típusú helikopterek alkalmazásba vételével összefüggő feladatokról szólt, már kifejezetten tartalmazta, hogy a helikopterek felhasználhatók  az  alapképzés során,  valamint az induló új állami légijármű vezető képzés megvalósításában is szerepet kaphatnak.

A honvedelem.hu a napokban cikkezett arról, hogy már meg is kezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek. Két évtized után tehát ismét pilótákat oktatnak Szolnokon.

A kiválasztott szerencsések februárban kezdték az átképzést a Mi–8/17-es típusokra. Néhányan közülük a légierő állományából érkeztek, többségük viszont eddig szárazföldi csapatoknál szolgált. Nem kell tehát meglepődni a szimulátor beszerzésén – ami tovább csökkenti majd a költségeket – és azon sem, hogy abban épp a Mi-8/17 belsejét akarják leképezni.

Nem lehet szó és idézőjel nélkül elmenni amellett sem, hogy “a jelenleg tapasztalható pilótahiány a kiáramlás mellett alapvetően a légierő korszerűsítése, az új repülőeszközök beszerzése következtében alakult ki a szolnoki bázison.” De milyen repülőeszközökről van szó? Hát a tavaly májusban hadrendbe állt két AS–350B típusú könnyű kiképző helikopterről, a két Zlin Z–242L kétüléses kiképző repülőgépről, valamint a két Zlin Z–143LSi típusú, négyüléses felderítő és futárrepülőgépről. A repülőgépek egyébként épp a napokban érkeztek Magyarországra.

Sőt, heteken belül a nagyjavításra Oroszországba kiküldött négy Mi–17-es is szolgálatba áll. Vagyis a pilótaképzés máskülönben nagyon is örömteli felfuttatása olyan repülőeszközök hadrendbe állításával van leginkább megindokolva a cikkben, amik épp a pilótaképzést szolgálják. Leegyszerűsítve tehát azért kell “gyorsan” pilótákat képezni, hogy legyenek, akik a kiképző repülőgépekkel, helikopterekkel repülnek? Valamivel életszagúbb magyarázatot ad a honvedelem.hu cikkének egy másik bekezdése.

“A hadsereg fejlesztése, az újabb és újabb repülőeszközök hadrendbe állítása, a technikai eszközök korszerűsítése azonban olyan gyors ütemben történik, hogy nem tudjuk megvárni, amíg a jövő ősztől induló egyetemi képzésre jelentkezők a mai naptól számolva öt és fél év múlva ifjú hadnagyként szolgálatba állnak. Ekkor is még csak másod-helikoptervezető képesítéssel rendelkeznek majd, a harcra kész (Combat Ready) szintet pedig – géptípustól függően – további egy-két év harcászati kiképzéssel érhetik el.” Vagyis az éppen aktuális “öt éves tervben” már számítani lehet valami konkrétumra az évek óta húzódó helikoptertender kapcsán.

Bár az elmúlt évek híreit látva, olvasva helikoptertender témakörben minden és annak az ellenkezője is tökéletesen elképzelhető. Szóval az is lehet, hogy egyébként azért töltötték fel a képeket a HM Beszerzési Hivatal weboldalára, hogy ilyet nem szeretnének látni a szimulátorban. Vagy azért, mert ilyet is szeretnének. Meg mást is.

Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről: