Magnus futárrepülőgépek

Idén rendelték meg az első példányt a Magnus Aircraft Zrt. pécs-pogányi repülőtéren lévő gyárában készülő, magyar fejlesztésű, kompozit testű repülőgépeiből, a Fusion 213-ból. Arról talán kevesen tudnak, hogy a Magnus megfigyelésre átalakított Fusion-variánst is kínál a potenciális megrendelőknek.

Mindenesetre a cég első megrendelésekor még nem ilyet, hanem egy Fusion 213 típusú oktató repülőgépet vásárolt meg a pilótaképzéssel foglalkozó MultiFly Kft, azonban a hírek szerint 2020-ban már teljes kapacitással tud működni kompozitgyáruk, és ezzel évi 80-90 darab – nagyobbrészt exportra szánt – repülőgép előállítását végzik majd el.

A repülőgépnek tehát létezik egy speicális, katonai-rendészeti célokra átalakított variánsa, az sFusion 212 is, amiből az “s” előtag az angol “sentinel”, vagyis “megfigyelő” szóból ered. Az erre vonatkozó általános információk elérhetők a cég weboldalán.

A gyártó leírása szerint “a Magnus Aircraft légi járőr szolgáltatásának része a repülőgépről élőben közvetített nagy felbontású video a megfigyelt területről. A repülőgép a légi járőrözéshez, felderítéshez olyan technikai eszközöket szállít, melyek alkalmasak nappali és éjszakai érzékelésre és a videojel élő továbbítására akár 20 km-es távolságra. Az élő kép feldolgozása a földön történik, operátor nem szükséges a fedélzeten.”

A meglehetősen kevés konkrétumot tartalmazó leírással szemben már meglehetősen részletes adatok olvashatók Steigler József, Magnus 212-vel foglalkozó cikkében, amely nemrég jelent meg a legújabb National Security Review számban.

A cikk szerint a felderítési adatok a leírás szerint valós időben kerülnek továbbításra a földi feldolgozó egységhez, amely gyorsan kitelepíthető és felállítható. A repülőgép rövid, gyengén előkészített kifutópályáról is üzemeltethető. Ezek természetesen még mindig elég általános leírások, azonban ennél jóval részletesebb adatokat is tartalmaz.

A repülőgépre potenciálisan az alábbi megfigyelőrendszer szerelhető fel:

Optikai eszköz:
Name: Hitachi DISC 120R
Vertical FOV: 37.9°-1.3°
Resolution: HD 720p 1270×720 optical zoom 30×

IR szenzor:
Name: XBn
Type: 3-5μ staring array, cooled
IR lens: 15×zoom lens 18-275 mm
Vertical FOV: 24.5°-1.5°
Resolution: SD 640×480
Frame rate: 30 fps

IR szenzor DRI:
Target: human/NATO
Detection: 8.6 km/12.4 km
Recognition: 2.9 km/7 km
Identification: 1.4 km/3.5 km

Lézeres távolságmérő:
Type: diode laser
Range: up to 5,000 m
Accuracy: better than 1 m

Emellett a leírásban további potenciális képességekre is utalás történik, mint a rádió-elektronikus zavarás. A megfigyelő felszerelés a leírása alapján – kis keresés után – szerintem nem lehet más, mint a Kraus Aerospace C4ISR megoldása, amelynek képességeit az alábbi video szemlélteti leginkább.

A cikk szerint a Fusion 212 iránti potenciális exportérdeklődés Kínából, Iránból, illetve Afrikából, azon belül, kiemelten Kenyából, Namíbiából, az USA-ból, Ausztráliából, az arab térségből származhat majd, a repülőgép pedig akár vadvédelmi célokra is alkalmassá tehető.

Borítókép: Gyömbér Béla (nem ezt a típust ábrázolja)

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

Ajánlott tartalom