A330

Az origo.hu hozta le a hírt, hogy a Qatar Airways egyik Airbus A330 típusú légi teherszállító repülőgépét vásárolta meg a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A beszerzés indoka, hogy a járványban (vagy később más feladatok esetén) minden védekezéshez szükséges eszköz, időben megérkezzen Magyarországra.

A kormány úgy döntött, hogy szükség van egy szélestörzsű, polgári közlekedésben használható szállítógép beszerzésére. A cikk kitér arra is, hogy miért nem jók erre a célra a HM-MH Airbusai: “a katonai repülőgépek – jellegükből adódóan – bonyolultabb eljárással kapnak leszállási engedélyt, mint a polgári gépek, egy olyan helyzetben pedig, mint amilyen a koronavírus-járvány, minden nap, óra és perc számít.”

A honvédségi gépek ráadásul szintén elsősorban személyszállításra tervezett típusok, amelyeknél a teherszállítás lehetőségei csak korlátozottak – tették hozzá. Az Airportal.hu időközben egy részletes cikkben mutatta be a megvásárolt repülőgépet, amit a szaklap az A7-AFF lajstromú példánnyal azonosított be.

Ez az Airbus A330-243F típusjelű repülőgép 2014-ben készült el, tehát idén lesz hat éves, és 2020. július 15-én teljesítette eddigi utolsó áruszállító járatát. Augusztus 31-én viszont egy két órás repülést hajtott végre a dohai repülőtérről indulva.

Azt az Airportal.hu is megerősíti, hogy a polgári lajstrom alatt történő üzemelés egyik előnye, hogy így egyszerűbb a szükséges leszállási- és útvonal engedélyek beszerzése – különösen például a távol-keleti országok esetében –, mint egy katonai repülőgép számára.

Mindezt azért hangsúlyozom ennyire, mert 2019.01.01-én, a Brazil kapcsolatok című írásomban konkrétan arra céloztam, hogy “azon se lepődnék meg, ha a legutóbbi beszerzés (itt még a HM által beszerzett, de akkor még a HM EI Zrt. által üzemeltetett egyik repülőgépre utaltam) végül HM EI Zrt. “színekben” maradna, elvégre egy katonai gép fogadását néhány országban még akkor is jóval nehezebb lehet megszervezni, ha az diplomáciai célból és utasokkal érkezik.”

Egyébként az origo.hu szerint amikor a most beszerzett repülőgépnek a jövőben nem kell állami feladatot ellátnia, akkor a Wizzair légitársaság használja majd, vagyis a magyar állam a szabad kapacitást bérbe adja, így a gép bevételt is termel. Érdekesség, hogy az Airportal.hu még július végén megkereste a minisztérium sajtóosztályát az ügyben, de válasz azóta sem érkezett hozzájuk.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

 

Ajánlott tartalom