Ez a cím jutott eszembe, amikor ma reggel megláttam a Nurol Makina által gyártott járművek beszerzése kapcsán két, lényegében tökéletesen ellentmondó, de legalábbis eléggé nehezen összeegyeztethető hírt, illetve elemzést.
Egyfelől a Portfolio szerint tegnap megállapodás született arról, hogy újfajta 4×4-es katonai járművek fejlesztése és gyártása indulhat meg Magyarországon 2021-ben. A projektben a Rheinmetall magyar leányvállalata és a HT Division Zrt. vesznek majd részt. Az újság szerint „ez valószínűleg azt jelenti, hogy német szakértelemmel kerül majd sor a török Nurol Makina kerekes katonai járműveinek fejlesztésére és gyártására Magyarországon.”
Meglehetősen sokan várják már a fórumokon a gyakran „kebabos kocsinak” titulált járművekkel kapcsolatos hivatalos bejelentéseket, illetve azok megérkezését, hiszen a sajtó és én is sokszor beszámoltam már arról, hogy a szerződés valamikor 2019 környékén megköttetett.
Ehhez képest a mostani újságírói értesülés alapján tegnap egyezett meg a Rheinmetall Hungary és a HT Division Zrt. arról, hogy egy közös leányvállalatot hoznának létre, és szerintük jó eséllyel a bejelentésben meg nem nevezett harmadik fél a Nurol Makina. A Portfolio elemzése azzal zárul, hogy nem tudni, hogy a Magyarországon készülő járművek miben térhetnek el majd a Nurol által eddig kifejlesztettektől.
Erről nekem az jutott eszembe, hogy ha még csak most állapodtak meg a fentiekről a felek, akkor egy teljesen új jármű kifejlesztése és legyártása messze túlmutat azon az időkereten, amiben a járművek megérkezése eddig várható volt. Szerintem ezért, ha ez a fejlesztés valóban bekövetkezik, akkor az vagy egy kisebb-nagyobb átalakítást és összeszerelést (gyártást?) jelent, vagy egy új fejlesztést, ami azonban nem az eddigi szerződést érintené, hanem a jövőbe mutatna.
Számomra igen meglepő lenne, ha az utóbbi forgatókönyv egyben azt is jelentené, hogy a több forrásból is valószínűsíthető, korábbi Nurol szerződést teljesen negligálná ez az újnak tűnő konstrukció (vagy az eleve egy új, Rheinmetall-Nurol típus kifejlesztésére irányult volna), ideértve a török Aselsan pénzügyi beszámolóiban is megjelent további, kapcsolódó szerződéseket is.
Törökországban továbbra is teljes gőzzel megy a magyar vásárlás propagandája
No, ebben a helyzetben, ma reggel olvastam Wagner Péter elemzését is a Nurol ügyben. Ő azt írta a blogján, „Nem lesz török beszerzés?” címet adva a bejegyzésének, hogy „már második forrásból hallottam, hogy ez a nagy volumenű török harcjármű beszerzés kútba esik, vagy csak kis mennyiségben lesz.”
Ami még meglepőbb, hogy azt írja, hogy „nem volt viszont közös szerződés aláírás, Maróth Gáspár nem járt Törökországban, magyar katonai gépeket nem spottoltak arra (vagy csak nem tudok róla?), és hát a mai napig nem előzte meg semmilyen szerződéskötés a szállítást megelőzően.” Hiszen Maróth Gáspár egészen biztosan járt Törökországban, azt nem tudni, hogy miről, de nyilván tárgyalt is Dr. İsmail Demirrel.
A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: