Történt ugyanis, hogy az ausztrál haditengerészet HMAS Supply (II) ellátóhajójának áprilisi avatásán egy 101 Doll Squadron-nak nevezett ausztrál tánccsoport tartott előadást, a jelen levő katonák, és egyéb meghívottak számára.
Ebben még semmi meglepő nem lenne, ha történetesen nem egy twerk tánc motívumokkal fűszerezett előadás lett volna. Ami még meglepőbb, hogy a lassan már-már a miniszterelnökig gyűrűző botrány nem ezért, hanem azért robbant ki, mert az esetet megszellőztető ausztrál ABC manipulálta a felvételeket, illetve olyan pozícióból készített vágóképeket a táncosokról, amely őket „nem megfelelő” színben tüntette fel.
NEW: The Royal Australian Navy commissioned HMAS Supply in Sydney today, and uh….. organised this dance to celebrate pic.twitter.com/OvCYlhhGZG
— Alex Bruce-Smith (@alexbrucesmith) April 10, 2021
Egy másik, nem szerkesztett nézőpont
A manipulációs vád lényege, hogy az eredeti vágóképek úgy mutatják be az eseményeket, mintha a kormányzó és a haditengerészet vezetője (Chief of Navy) is jelen lettek volna, amikor a hivatalos műsor elé időzített táncprodukció bemutatásra került, noha a hivatalos kommunikáció szerint a valóságban ők csak később érkeztek a helyszínre,
A botrányos felvétel
A 101 Doll Squadron az esetet követő médiaérdeklődés eredményeként megszüntette online jelenlétét. Állításuk szerint a bemutatott produkció a felvételkészítés irányából nem volt a közönség számára látható. Jelenleg nem érzik magukat biztonságban, és a véleményük szerint, a médiában közzétett nézőpont szexualizálja őket.
Az eset miatt megszólalt az ausztrál miniszterelnök, Scott Morrison is. Egy perth-i sajtótájékoztatón „helytelennek, hamisnak és félrevezetőnek” nevezte az ABC eljárását és a megvágott felvételeket. Az ABC, reagálva vádakra elnézést kért és egy új szerkesztésű videót tett közzé az eseményről.
The twerking video has been updated in the @abcnews article. See the changes in the video below:#MediaWatch pic.twitter.com/LAmZyiJRAJ
— Media Watch (@ABCmediawatch) April 15, 2021
A két felvétel összehasonlító elemzése
Nos, a reakciókat kettébontva egyfelől érthető, hogy a vágóképek félrevezetőek voltak a nézőtér tekintetében. Másik oldalról viszont – összességében – számomra elég furcsa lenne, ha pusztán itt meg lehetne állni a kérdésfelvetésekkel. Ezek szerint akkor állítható, hogy nem a katonai és politikai vezetőknek szólt ez a műsor?
Akár még hihető is lenne ez a szándék, de mi lett volna, ha történetesen ott vannak (mert például a programtól elszakadva, hamarabb érkeznek)? Elfordulnak? Nem néznek oda? Felháborodnak? Vagy valóban semmilyen szexista töltete nem volt a táncprodukciónak? Akkor miért lett volna baj, ha épp ott vannak? Vagy az sem lett volna baj, csak az a baj, hogy úgy tűnt mintha ott lettek volna?
A botrány rétegei közül szerintem viszont a legkevésbé fontosak ezek a kérdések, az már annál inkább érdekes lehet, hogy miért gondolta bárki is jó ötletnek, hogy twerkelő nőkkel avatja fel a HMAS Supply (II)-t? Az ABC ettől függetlenül persze hibázott, nem is kicsit.
A 101 Doll Squadron reakciója még furcsább. Egyfelől aligha hinném, hogy nem tudtak a felvételkészítésről. Hogy nem a kamerafelvétel pozícióját szánták a közönségnek az ettől függetlenül még akár valós is lehet. A digitális környezetben szinte lehetetlen eltüntetni korábban közzétett információkat, így az azóta törölt weboldaluk és a korábbi munkásságuk is megismerhető, ami alapján úgy tűnik, hogy leginkább a latin táncok világában mozogtak ezidáig.
Másik oldalról az is tudható, hogy előadóként, 2018-ban részt vett a csoport Ausztrália legnagyobb LGBTQI partiján is, ami – a véleményem szerint – persze egyáltalán nem probléma, és nem is jelenti azt, hogy épp ezek az előadók, épp ezzel a programmal rukkoltak volna ott elő, de azt mindenképp jelzi, hogy a csoporttól egyébként nem álltak távol a szexuális téma köré szerveződő rendezvények sem.
Összességében tehát a véleményem szerint egyre távolabb kerül a közvélemény az alapproblémától, vagyis attól, hogy ki, és miért tartotta jó ötletnek a szóban forgó táncprodukció megtartását egy ilyen kormányzati rendezvényen, és vajon milyen üzenete van ennek a jelen levő katonák, meghívottak, és az ausztrál lakosság felé?
Végezetül – szubjektíven – nekem nem különösebben tetszett a produkció, és, ha a twerkelést leszámítjuk, akkor sem sikerült túl impozánsra ez a bemutató, inkább amatőrnek. A vágatlan felvételek alapján a zenei alap leginkább a szambára hajazott, de az valahogy így néz ki számomra. Ha pedig egy katonai eseményen akarnám szórakoztatni a nagyérdeműt, én inkább valami ilyesmit tudnék elképzelni:
A borítókép nem az eseményen készült, illusztráció, forrás: wikimedia.org
A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: