Az iráni Kowsar program

F-5

Talán a nap híre, hogy Irán bemutatta legújabb, 100%-ban iráni elemekből felépülő vadászrepülőgépét, a Kowsart. Mint az ismert, a 2013-ban bemutatott iráni csúcslopakodó, az F-313-as hatalmas blöffnek bizonyult, és a Kowsar-ra is hasonló módon vetette rá magát a nyugati média, pedig a két bemutató között vannak eltérések.

A kritikusok szerint a Kowsarnak nevezett repülőgéppel az alábbi problémák merülnek fel, úgy első ránézésre. Általában ott kezdik, hogy a Kowsar nem más, mint egy évtizedekkel ezelőtt is szerény képességű amerikai vadászgép, az F-5, szépen újrafestve. Ha valaki nem hinné, íme a “bizonyíték:”

 #Iran ‘Kowsar’ indigenous fighter – prototype 3-7400 (2018)#US Northrop F-5F Tiger II combat capable trainer – prototype 00889 (1974) pic.twitter.com/b8vJ7qGd9n

Továbblépve ezen, a kritikusok szerint jön a következő probléma, vagyis, hogy a Kowsar név már foglalt volt az iráni repülőgép-programban, méghozzá egy “önálló” fejlesztésű, az F-5-re jóval kevésbé hasonlító kiképző repülőgépet neveztek így, még alig egy évvel ezelőtt is.

Harmadik problémának pedig ott van az is, hogy a Kowsar bemutató videón pár másodpercig feltűnik és szemmel láthatóan repül az F-5 jóval komolyabban átalakított variánsa is, a Saegheh 2, amelynek az F-5-től eltérően két függőleges vezérsíkja van. De még ebben sincs semmi különös, hiszen már erről is számtalan videofelvétel jelent meg.

A nemzetközi hírügynökségek által leközölt képsorokban azért akad érdekesség, leginkább a repülőgép műszerezettsége, hiszen a modernizált iráni F-5-ös többfunkciós, színes folyadékkristályos kijelzőket kapott.

Hasonló modernizációt eddig talán csak a brazil és a szingapúri modernizált F-5-ösöknél lehetett látni, igaz előbbinél az izraeli Elbit volt a fejlesztő, amely aligha segíthette az iráni átalakítást. A nemzetközi sajtóban megjelent képsoroknál sokkal érdekesebb azonban egy másik videó, amire leginkább a téma iránt szokatlanul aktívan érdeklődő francia weboldalakon lehet rátalálni.

 

A fenti videó a repülőgépgyártás különböző fázisait emeli ki, erősítve, hogy a repülőgép 100% iráni alkotóelemekből áll. Márpedig az iráni repülőgépipartól mindenképp jelentős teljesítmény, ha minden részletében, önállóan  képesek az F-5-ös iráni variánsának sorozatgyártására, méghozzá jelentősen modernizált pilótafülkével. Ha csak ennyi igaz a hírből, már az is jelentős technológiai siker lenne számukra.

A fent megjelölt videót figyelmesen megnézve azonban úgy tűnik, hogy teljes egészében új gyártású repülőgépeknél nem megszokott kopások figyelhetők meg a pilótafülkében:

Forrás: Twitter

Úgyhogy vélhetően néhány elemében még újrahasznosított és nem teljesen új építésű repülőgépről van szó, ami persze nem zárja ki, hogy valamennyi F-5 elem legyártására képes az iráni repülőgépipar, de azért nem is erősíti ezen vélekedéseket.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

Kémek hídja, ahogyan a CIA emlékezik

Tyrilow hindu csokigyára

Ismét erőre kap a Boko Haram Nigériában?