Szélesebb sajtónyilvánosságot kapott a tény, miszerint idén is kedvezményesen lett megállapítva a Red Bull Air Race budapesti légi show közterület-használati díja. Ennek nyomán pedig 2016-ban is elengedésre került a díj 90%-a. A 100.000 négyzetméteres terület, három napos használatáért, 7,6 millió forint helyett, így csak 750 ezer forintot kellett fizetnie a Hungaroring Sport Zrt.-nek. A Magyar Honvédség részéről, a rendezvény kapcsán, Simicskó István honvédelmi miniszter korábban látványos bemutatót ígért, amelyen láthatóak lesznek a honvédség repülőeszközei is.
Talán kevesebben tudják, de a kormány még 2014-ben döntött úgy, hogy aktívan is szerepet kíván vállalni a rendezvény lebonyolításában. A nemzeti fejlesztési miniszternek kell gondoskodnia arról, hogy a Red Bull Air Race Világkupa budapesti futamának, 2015–2017 között történő megrendezéséhez szükséges szerződések megkötésre kerüljenek a jogtulajdonos és a Hungaroring Sport Zrt. között.
Mindez nem pusztán a szerződéskötés feletti bábáskodást jelent, hanem a Hungaroring Sport Zrt.-t terhelő rendezői jogdíj, továbbá a rendezvény megszervezéséhez kapcsolódóan, a Hungaroring Sport Zrt.-nél felmerülő fizetési kötelezettség teljesítéséhez támogatást is – évente legfeljebb 6 millió euró mértékben – beleterveznek a költségvetésbe. A Hungaroring Sport Zrt. egyébként 100%-ban állami tulajdonban van, a tulajdonosi joggyakorló, a cégjegyzék szerint, a Nemezti Fejlesztési Minisztérium (sic!).
Tudni lehet azonban azt is, hogy a Red Bull Air Race budapesti légi show megtartásához nem csupán területre, illetve légtérre, hanem biztosításra, hajtóanyagra, logisztikára, híradástechnikára, szállítmányozásra, kísérésre, egészségügyi ellátó pontokra és még ki tudja mi mindenre is szükség van.
Márpedig ezen feladatok zöme a Magyar Honvédségre hárult, méghozzá a honvédelmi tárca 2016. évi előirányzataira, a természetbeni ellátás keretében nyújtott támogatási forrásaira (hajtóanyag-fogyasztási keret terhére), és a magántulajdonban levő Ostrermann Kft. (sic!) által, 15.000.000 forintért megbízott, MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezredre támaszkodva.
A megrendelő elégedett volt
A II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred egyébként a rendezvény műszaki biztosítása érdekében járt el. Mivel érdeklődés hiányában nem követtem az eseményt, ezért nem tudom, hogy a PTSZ-M közepes lánctalpas úszó gépkocsikkal is felvonultak-e feladatellátás során. Ha igen, akkor a jövőre nézve jó hír, hogy közülük 8 darabot hamarosan felújíttat (KEHOP 1.6.0 források terhére) a Magyar Honvédség. A honvedelem.hu cikke szerint, pár éve még kilenc darab lánctalpassal rendelkezett a MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred.
Táltosok (Forrás: youtube.com)
A PTSZ-M különösen fontos jármű, mivel egy olyan eszközről van szó, amely békeidőben is hatalmas szolgálatot lát el az árvizek elleni védekezés során. Számomra pedig azért is, mert sok-sok évvel ezelőtt a sorozóbizottság előtt ülve, miután két eldöntendő kérdésre is sikerült igennel válaszolnom (tud-e úszni, van-e jogosítványa), ennek a járműnek a vezetésére terveztek kiképezni.
Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről: