A Honvédelmi Minisztérium négy darab kiképző és könnyű felderítő repülőgépet vásárol

Kiképző Zlin

Tavaly jelent meg egy közbeszerzési felhívás, amely alapján akár 130.000.000 forintot elköltött volna a Honvédelmi Minisztérium az alapvető repülési készség elsajátítását és fenntartását biztosító, máig hadrendben tartott, három darab Jak-52 típusú kiképző repülőgépünk nagyjavítására. Mint az közismert, 2015 júniusában az egyik ilyen Jak-52-es hajtóműve kigyulladt, melynek következtében az egyik pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett.

A balesetet követően kiírt közbeszerzés alapján sejthető volt, hogy a repülőgépek mindegyike a nagyjavítási ciklus végén járhat, ami nem meglepő, mert az eredetileg beszerzett, 12 darab repülőgép egyetlen csomagban lett beszerezve Romániától 1994-ben. A felújításról szóló ajánlattételi felhívást áttekintve meglepő volt az összesen 130.000.000 forintos keretösszegű közbeszerzés összértéke, ugyanis a Jak-52-es egy elterjedt és olcsón karbantartható repülőgéptípus.

A Jak-52-es kiképző repülőgép egy 1976-os, szovjet eredetű konstrukció, amely ugyan remekül és olcsón repülhető, de alaposan eljárt már felette az idő. A modern elektronikájú Gripen vadászrepülőgépek kapcsán egyértelmű, hogy a kiképzési és szinten tartási feladatoknak egy újabb típus sokkal jobban meg tudna felelni. A csere lehetőségét azonban a döntéshozók akkoriban még elvetették, ugyanis az ajánlattételi felhívásban rögzítették, hogy a jelenleg már 21 éves repülőgépek üzemidejének meghosszabbításra kellene kerülnie a gyártástól számított 30 évre.

2015 novemberében, az időközben honvédelmi miniszterré kinevezett Simicskó István már úgy nyilatkozott, hogy a Jak-52-esek vonatkozásában el kellene gondolkodni azon is, hogy 30-40 éves gépeket valóban érdemes-e rendszerben tartani. Elmondta: ezek felújítására 168 millió forintot tervezett korábban a tárca. Ezt viszont átgondolják, mert korszerűbb, a pilóták képzését jobban segítő gépekre lenne szükség.

A gondolat a napokban valósággá vált, amikor megjelent a Honvédelmi Minisztérium közbeszerzése, melyben 2 db ICAO „A” kategóriás kiképző repülőgép földi kiszolgáló eszközökkel és dokumentációval és 2 db ICAO „A” kategóriájú, könnyű felderítő és futár repülőgép földi kiszolgáló eszközökkel és dokumentációval történő beszerzése, valamint 4 fő hajózó és 10 fő műszaki állomány átképzése szerepel. A nyertes ajánlattevő a szerződéskötéstől számított 10 évig köteles majd biztosítani az alkatrészellátást külön megállapodás alapján. A tárgyalásos közbeszerzési eljárásban való részvételi jelentkezés határideje 2016.02.17-e.

Talán véletlen az egybeesés, de aznap Orbán Viktor kormányfő épp Vlagyimir Putyin orosz elnökkel találkozik majd Moszkvában. További érdekesség, hogy pont légcsavaros kiképzőgép kategóriában nincs igazán versenyképes orosz repülőgéptípus, leszámítva a még berepülési fázist sem elérő Jak-152-es kiképző repülőgép prototípusát. A kategóriát jelenleg egyébként a svájci Pilatus PC-9/PC-21 és az amerikai Beechcraft T-6 Texan II uralja, utóbbit a Gripen pilóták képzésénél is használják, így valószínűsíthető, hogy az orosz fél inkább az egyébként is jóval nagyobb volumenű helikopterbeszerzés kapcsán fog érdemi ajánlatot tenni.

A térségben Horvátország épp eladni készül 6 db Pilatus PC-9 kiképzőgépet, melyből a kínálat egyik fele 1986 – 1991 között épült, másik fele 1991 – 1993 között legyártott, PC-9M változatú gépekből áll a htka.hu napokban megjelent cikke alapján. Az nem ismert, hogy a magyar tenderre használt repülőgépekkel lehet-e majd pályázni, de sokkal valószínűbb – már csak a koruk miatt is – az új(abb) gyártású repülőgépek beszerzése. A horvát védelmi minisztérium mindenesetre január 28-ig várja az érdeklődők jelentkezését, akiket 15.000 EUR ellenében invitálnak meg a felkínált gépek megtekintésére. Ezt követően 14 nap áll rendelkezésre az ajánlattételre.

Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről: