Pápa

A kecskeméti repülőtér párhuzamos felújítása, átalakítása miatt kevesebb figyelmet kapott a MH Pápa Bázisrepülőtér hasonló modernizációja, ami magában foglalja a futópálya hosszának megnövelését is. Erről, illetve a felújításokról írnék egy kicsit bővebben.

Az talán már széles körben ismert, hogy a NATO-követelményei szerint a repülőtérnek alkalmassá kellett válnia a stratégiai légi szállítási kezdeményezés (Strategic Airlift Capability, SAC) keretében működő C−17-es flotta fő műveleti bázisaként történő működésre.

Emellett viszont – Siposné Kecskeméthy Klára: A NATO biztonsági beruházási programja elnevezésű tanulmánya alapján – az is tudható, hogy nemzeti követelményként a bázisnak biztosítania kell tetszőleges katonai repülőgép, bármilyen időjárási körülmények közötti fel- és leszállását, illetve kiszolgálását, ide nem értve a stratégiai bombázókat.

A tanulmány szerint “a szükséges beruházásokat egyrészt a NATO Észak-atlanti Tanács (North Atlantic Council, NAC) 2016 augusztusában jóváhagyott 9A0951 ADD1 képességcsomagja, másrészt a 1553/2015. (VIII. 7.) számú ormányhatározat alapján kell végrehajtani.” Emellett a NATO walesi csúcsértekezletén bejelentetésre került a HM Pápa Bázisrepülőtér fejlesztése, méghozzá a NATO készenléti akciótervéhez történő magyar hozzájárulás részeként.

“Fontos feladat a futópálya meghosszabbítása, mert a jelenlegi 605 méterrel rövidebb a vonatkozó NATO-előírásoknál, így mérete miatt csak korlátozásokkal alkalmas nagy méretű repülőgépek fogadására. A futópálya meghosszabbításához kapcsolódóan „komplex programterv” készült. A repülőtér jelenleg I. kategóriás (CAT I) besorolású, amelyet CAT III/B-re szükséges emelni annak érdekében, hogy bármilyen légi jármű bármilyen időjárási körülmények között leszállhasson.” – olvasható a tanulmányban.

Valójában az MH Pápa Bázisrepülőtér felújítása, illetve a futópálya meghosszabbításának terve még korábbra nyúlik vissza, hiszen ennek lehetősége már konkrétan felmerült például Dr. Keszthelyi Gyula, 2014-ben publikált tanulmányában is. A pápai repülőtér stratégiai távolságú szállításra épített, polgári teherszállító gépek fogadására való alkalmatlanságának tekintetében egyébként két vasútvonal állt eddig a képességfejlesztés útjába.

A futópálya ugyanis “csak” 2400 m hosszú, amely emiatt alkalmatlan Boeing 747, vagy nagyobb teherszállító repülőgépek, korlátozások nélküli indítására. Ehhez a már említett 605 m futópályahossz hiányzik. A korlátozott képességekkel együtt viszont eddig valamennyi, a Magyar Honvédség által rendszeresített géptípus, és természetesen a SAC flotta indítása is megoldott volt.

A kormányzati A330-as repülőgép esetében viszont már szűkösebbek a repülőtér adottságai. Az Airbus ajánlásai az MTOW (maximum takeoff weight) értékek kapcsán, a vásárolt repülőgépbe épített Rolls-Royce Trent 772B-60 típusú hajtóművekkel együtt az alábbi görbékkel írhatók le. Jól látszik, hogy még a legkedvezőbb körülmények között sem elegendő a 2400 méteres futópálya a maximális terhelés támogatására.

A330

Forrás: Airbus, saját szerkesztés

Jelenleg tehát már nem csak NATO tagságból fakadó, “elméleti” probléma a legnagyobb teherszállító gépek maximális terheléssel történő indítására való képtelenség.  A fejlesztést azonban a vasúti infrastruktúra eddig behatárolta, mivel a MÁV 13-as és 10-es vonala is keresztezi a lehetséges pályahosszabbítás mindkét irányát.

Pápa

Forrás: Google Maps, saját szerkesztés (baloldal: 10-es vonal, jobb oldal: a 13-as vonal, amelyet keresztez a pálya meghosszabbítása)

A szükségszerű átalakítás tekintetében nem meglepő módon az a döntés született, hogy a személyforgalom által is használt Győr–Celldömölk-vasútvonal érintetlen maradjon, és a 13-as, Tatabánya–Pápa-vasútvonal egy szakasza kerüljön elbontásra.  Környe és Pápa között ugyanis 2007. március 4-től megszűnt a személyforgalom, azonban Franciavágás és Pápa között még zajlik áruszállítás.

Visszatérve a projekt egészére, az jól látszik, hogy részleteiben számos infrastruktúra-elem már felújításra, modernizálásra került. A napokban adták át az út- és térburkolatfejlesztési projekt eddig megvalósult elemeit, nyáron az atlétikai sportpályáját, tavaly pedig az új utasforgalmi terminált, még korábban az új irodakomplexumot.

Az eredeti koncepció szerint a futópálya-hosszabbítás kivitelezési feladatainak kezdeti időpontját legkorábban 2020 elejére tervezték. A fejlesztések kapcsán a meteorológiai radar beszerzése mellett – a katonai gyakorlatok támogatására – egy 400 fős átvonuló szállás kialakítása is tervben volt.

A bázison folyó, tényleges munka kapcsán jóval kevesebb információ érhető el Ahogy korábban már írtam a HM EI Zrt. nyerte az „MH Pápa Bázisrepülőtér 35-, 36-, 37-es épületek felújítása” elnevezésű eljárást, a 3. számú épület bontását pedig a STRABAG-MML Kft. végzi.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

Ajánlott tartalom