A napokban látott napvilágot a hír a legiero.blog.hu jóvoltából, miszerint már Magyarországon van a Magyar Honvédség legújabb repülőgépe, egy Dassault Falcon 7X. A beszerzést eddig a legnagyobb titok övezte, bár a lehetőségről korábban már én is írtam.
Jelenlegi állapotában aligha alkalmas SIGINT feladatok ellátására, de a megérkezésről szóló beszámolónak sorai között olvasva érdemes kiemelni talán, hogy „olyan platformkategória is megjelent a honvédségben (…) amely felderítő szenzorok széles spektrumának hordozójaként – például SIGINT – is szerepelhet.”
Vagyis a jelenlegi állapot alapján egy potenciális hordozóplatform lehet majd abban az időben, amikor a SIGINT képesség megteremtése aktuális lesz. Érdemes ezért azt is megnézni, hogy van-e folyamatban olyan SIGINT fejlesztés, ami ezeket a várakozásokat alátámaszthatja.
A válasz röviden van, kicsit hosszabban: van, de nem most. Idén tavasszal született ugyanis döntés arról, hogy a francia légierő Transall C-160G elektronikus felderítő repülőit egy, a Falcon 7X átalakításával kifejlesztendő Falcon-variáns fogja leváltani 2025 környékén. Ez a projekt jelenleg Epicure (Epikurosz) fantázianévvel ismert, és a 2019-2025 közötti francia katonai program (LPM) egyik eleme.
A fejlesztésről rendkívül kevés információ érhető el, annyit lehet tudni a szerződésről, hogy egyelőre három repülőgéppel számol a francia légierő, a SIGINT „csomagot” pedig az a Thales fejleszti, amely már a Magyar Honvédség H145M helikoptereinek beszerzésnél is érdekelt volt, egyebekben pedig a francia hadsereg SIGINT beszállítója földön, vízen, levegőben és világűrben egyaránt.
A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: