wizzair

Emlékezetes, hogy 2020.01.04-én, Debrecenben vészkiürítéssel szállították ki az utasokat egy Airbus A320-asról, mivel a földi kiszolgáló személyzet és a reptéri tűzoltóság ugyanis egy lehetséges tüzet jelentett a repülőgép hátsó részén. Később kiderült, hogy nem történt tűzeset, csupán a porladt jégtelenítő folyadék kelthette füst benyomását a függőleges vezérsíkot megvilágító lámpa fényében.

A személyzet az ilyenkor szokásos protokollt követve az első ajtók csúszdáin evakuálta az utasokat és végül minden utas biztonságosan elhagyta a fedélzetet. Mondhatni, az esetnek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, de azt talán kevesebben tudják, hogy a jelenleg az ITM égisze alatt működő Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) ezeket az eseteket is megvizsgálja. Ilyen vizsgálatokról korábban is írtam, de persze gyakran évekig tartanak.

A debreceni esetet követően azonban a KBSZ egy azonnali biztonsági ajánlást tett közzé, ami nem példa nélküli, de azért nem is megszokott, és jelzi, hogy valamilyen, a biztonságot érintő, lehetséges probléma merült fel a vizsgálat alatt, aminek a kezelése már a vizsgálat lezárulta előtt is indokolt.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során ugyanis azt tapasztalta, hogy a légijármű fedélzetén rendszeresített utastájékoztató kártyán, egy esetleges evakuáció során a cipő viselésre és a kézipoggyászra vonatkozó tiltások nem kellően figyelemfelhívóak, valamint a tájékoztatásra szolgáló ábrák sok esetben értelmezhetetlenek;, illetve nehezen értelmezhetők és félrevezetők.

Ezért a Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Wizz Air Hungary Kft.-nek, hogy a fedélzeten rendszeresített utastájékoztató kártyán tegye kellően figyelemfelhívóvá, egyértelműen értelmezhetővé az evakuáció során a cipőre és a kézipoggyászra alkalmazott tiltásokat, illetve gondoskodjon a kártyán alkalmazott egyéb ábrák egyértelművé tételéről.

Ilyen problémák voltak, hogy a vészelhagyás során a cipőkre és poggyászra vonatkozó utasítások nehezen észrevehetők és értelmezhetők voltak, a mentőmellény övének meghúzása összetéveszthető volt a mellény felfújásának (működtetésének) utasításával, a Type 1 és Type 2 csecsemő mentőmellény használatának ábrasorából hiányzott az az utasítás, hogy azokat mikor kell felfújni (működtetni).

Az ajtó nyitására vonatkozó utasítás az Airbus A320 típuscsalád esetében csak a törzs bal oldali (entry) ajtókra volt igaz, ugyanis a törzs jobb oldali (service) ajtókat balra kell nyitni, de az utaskabinban terjedő füst esetén követendő utasítás teljes sorozata megtévesztő volt a Közlekedésbiztonsági Szervezet szerint. Az utasítást azóta remélhetőleg lecserélték, de vajon mit akartak például ezzel az ábrasorral szemléltetni?

wizzair
Forrás: kbsz.hu

A borítókép illusztráció.

A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről:

 

Ajánlott tartalom