Még 2018-ban írtam arról a legiero.blog.hu-ra hivatkozva, hogy a Magyar Honvédség Falcon 7X repülőgépei akár SIGINT képességgel is rendelkezhetnek majd a jövőben. A felvetés azért volt különösen érdekes, mert abban az évben született a döntés arról is, hogy a francia légierő Transall C-160G elektronikus felderítő repülőit egy, a Falcon 7X átalakításával kifejlesztendő Falcon-variáns fogja leváltani 2025 környékén.
Ez a projekt a francia Thales égisze alatt jelenleg Epicure (Epikurosz) fantázianévvel is ismert, és a 2019-2025 közötti francia katonai fejlesztési program (LPM) egyik eleme.
Azután tavaly év végén jelentek meg az első hírek arról, hogy az időközben ARCHANGE (Avions de Renseignement à CHArge utile de Nouvelle GEnération) elnevezést kapott projekt valószínűleg nem a Falcon 7X típuson, hanem annak megnövelt hatótávolságú és továbbfejlesztett variánsán, a Falcon 8X-en fog alapulni.
A repülőgépek egyébként a CUGE (Capacité Universelle de Guerre Electronique) fantázianevű rendszerrel lesznek integráltak, valamikor 2025 környékén. A CUGE a Thales Epicure programjának a része.
2020.01.14-én végül a Thales és a Dassault Aviation egyszerre jelentette be, hogy tavaly év végén valóban elnyerték az első két átalakított Falcon 8X gépre vonatkozó szerződést.
A Thales beszámolója alapján ők fogják szállítani az összes SIGINT érzékelőt és ők is fogják integrálni a Dassault Aviation rendszereibe. A CUGE mesterséges intelligenciával fogja lehetővé tenni radarok és radarjelek szimultán detektálását és analizálását.
Hasonló kategóriájú repülőgépek átalakításában természetesen nem csak a francia gyártóknak van tapasztalatuk, hiszen az izraeli ELTA Systems, vagy épp a svéd SAAB is fejleszt ilyen rendszereket.
A cikkhez ITT lehet hozzászólni. Ha tetszett, ne maradj le a következőről: